منو

پنج شنبه, 29 شهریور 1397 - Thu 09 20 2018

A+ A A-

ابروی تاتو کرده و حکم آن برای آرایشگر

 

 

 

حکم شرعی

" تـاتــــو"

سوال:

با توجه به این که تاتو (همان خالکوبی قدیم) با رنگی هماهنگ چشم و لب، برای شکل دادن ابرو، ایجاد سایه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی می شود، لطفا بفرمایید:

الف) حکم این نوع خالکوبی چیست؟ و آیا زینت محسوب می شود؟

ب) عمل تاتو برای شخصی که آن را انجام می دهد و نیز برای شخصی که تاتو بر روی او انجام می گیرد؛ چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبری:

الف و ب)  خالکوبی فی نفسه اشکال ندارد و اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است. [1]

آیت الله سیستانی:

الف) اگر عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشاند.

ب) اشکال ندارد. [2]

ودر استفتایی دیگر اینچنین آمده:

حکم تاتو (نوعی خالکوبی ابرو) چیست؟

جواب) اگر خال زیر پوست باشد اشکال ندارد

آیت الله بهجت (ره):

 الف) زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.

ب ) اگر نمی پوشاند انجام ندهد. [3]

آیت الله تبریزی:

الف ) در صورتیکه پوست روی آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشکال ندارد ولو زینت باشد. البته اگر بانوان این زینت را انجام دهند باید از نامحرم بپوشانند.

ب) در صورتیکه زن باشد یا مردی که انجام می دهد محرم باشد و شرائط فوق رعایت شود اشکال ندارد. [4]

آیت الله صافی گلپایگانی:

الف) فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است.

ب) فی نفسه مانعی ندارد و اجرت در قبال آن نیز بی اشکال است. [5]

آیت الله فاضل لنکرانی:

الف) بلی؛ زینت محسوب می شود.

ب) فی نفسه اشکال ندارد ولی چون زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. [6]

آیت الله مکارم شیرازی:

الف و ب) چنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر اینصورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو بر روی او انجام می گیرد اشکال دارد.  [7]

آیت الله نوری همدانی:

اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ریبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد. [8]

آیت الله وحید خراسانی:

الف) چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع رسیدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زینت است و باید از نامحرم پوشانیده شود و اگر ضرر مهمی دارد یا مانع رسیدن آب به پوست است جایز نیست. والله العالم.

ب) جواب این سوال از قسمت الف روشن می گردد. [9]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]  استفتائات خصوصی از معظم له –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 11

[2] همان

[3] همان

 [4] همان

[5] همان

[6] همان

[7] همان

[8]  همان

[9] همان