منو

دوشنبه, 23 مهر 1397 - Mon 10 15 2018

A+ A A-

سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به زینت و آرایش مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه [پوشش وحجاب]

سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به "زینت و آرایش"

مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه

سؤال:

آيا ملاك در حرمت آرايش، لذّت‌ بردن نامحرم ‌است ؟

آيات عظام سيستاني ، بهجت ، سيد محمد شاهرودي:

خير ، آرايش در برابر نامحرم جايز نيست ، چه او لذّت ببرد يا نبرد. [1]

سؤال:

آيا آرايش به‌ مقدار خيلي كم ، در حدّي كه صورت انسان از بي‌حالي در بيايد ، اشكال دارد ؟

آيت الله بهجت:

بنابراحتیاط واجب در مقابل نامحرم جایز نیست .

آيت الله سيد محمد شاهرودي:

آرايش در مقابل نامحرم جايز نيست ، بلكه لازم است زن آن را از نامحرم بپوشاند ، خصوصاً اگر جوان باشد. [2]

سؤال:

حكم بيرون آمدن بانوان از خانه با آرايش چيست ؟

آيات عظام سيستاني ، بهجت ، سيد محمد شاهرودي، صافي گلپایگانی:

بايد خود را از نامحرم بپوشاند. [3]  

سؤال:

آيا براي زن جايز است كه با آرايش و زينتي كه جلب نظر مي‌كند بدون نيّت سوء از منزل خارج شود ؟

آيت الله مكارم شیرازی:

جايز نيست. [4]

سؤال:

آرايش كردن خانم‌ها در بيرون از خانه و يا آن‌هايي كه مشغول كار و يا درس هستند چه حكمي دارد ؟

آيت الله صافي گلپایگانی:

اگر در معرض ديد نامحرم است بايد خود را بپوشاند. [5]

سؤال:

استثناي دست و قرص صورت از جانب بانوان و جواز نگاه بدون ريبه و مفسده ، با آرايش است يا ساده ؟ و آيا زينت‌هايي مانند انگشتر جايز است اظهار شود ؟ و اگر صورت آرايش شده باشد پوشاندن واجب است يا خير ؟

مرحوم امام خمینی:

اگر در صورت آرايش موجود باشد بايد پوشانده شود و بر مرد نامحرم نيز نگاه كردن جايز نيست و همچنين در كفين اگر داراي زينت ولو مثل انگشتر باشد. [6]

 

"آرايش در محرّم و صفر"

سؤال:

آرایش در ماه محرّم و صفر چه حکمی دارد؟

مقام معظم رهبري:

عمل مذكور با حرمت ماه محرّم و صفر منافات ندارد .

آيت الله صافي گلپایگانی:

برداشتن ابرو و موهاي صورت براي خانم‌ها اشكال ندارد .

آيت الله سيد محمد شاهرودي:

در فرض سؤال اشكال ندارد .

آيت الله مكارم شیرازی:

صرف برداشتن موهاي زائد صورت و ابرو منافاتي با حرمت ماه‌هاي محرّم و صفر ندارد ولي پرهيز از آرايش هاي غليظ بجاست .

آيت الله نوري همداني:

در فرض سؤال ، اصلاح سر و صورت و أبرو براي شوهر اشكال ندارد. [7]

 

"أبروان اصلاح شده"

سؤال:

نمايان بودن أبروي اصلاح شده در برابر نامحرم چه حكمي دارد ؟

آیات عظام امام خمینی ، بهجت ، اراکی ، گلپایگانی ، فاضل لنکرانی ، صافي گلپایگانی :

بايد از ديد نامحرم پوشيده شود .

آیات عظام سیستانی ، مکارم شیرازی :

پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.

مقام معظم رهبري :

اگر زينت محسوب مي‌شود بايد آن را از نامحرم بپوشاند.

آيت الله شاهرودي :

بنابراحتیاط واجب باید بپوشاند. [8]

سؤال:

تاتو کردن ابروها چه حکمي دارد  ؟

آيات عظام امام خمینی ، مقام معظم رهبري ، سيستاني ، مکارم شیرازی ، بهجت ، صافی گلپایگانی :

مانعي ندارد ولي چون زينت شمرده می شود بايد زنان آنرا از نامحرم بپوشانند. [9]

نکته:

معمولاً آرایشگر به خانمهایی که « تاتو » کرده اند می گویند تا چند روز به آن آب نزنید ، لذا باید این زینت را در زمانی انجام دهند که عذر شرعی دارند و نماز نمی خوانند.

 

"لنز چشم"

سؤال:

آيا استفاده از لنز رنگي ، براي تغيير رنگ چشم جهت بانوان حكم زينت دارد كه بايد از نامحرم پوشانده شود ؟

آيات عظام رهبری ، فاضل :

اگر عرفاً زينت محسوب نشود ، پوشش آن لازم نيست.

آيت‌الله بهجت :

اگر جلب نظر كند ، بايد پوشانده شود و صدق زينت ، عرفي‌است.

آيت الله سيستاني :

في حدّ ذاته جايز است. [10]

 

"سرمه چشم"

سؤال:

آيا سرمه كشيدن زنها زينت محسوب مي‌شود و بايد از نامحرم بپوشانند؟

آيت الله بهجت :

بله ، بايد بپوشاند.

آيت الله فاضل لنکرانی :

اگر به قصد ارائه به نامحرم باشد بنابراحتیاط واجب جایز نیست. [11]

سؤال:

آيا سرمه كشيدن يا أبرو برداشتن ، انگشتر عقيق ، ساعت ، عينك طبّي زيبا براي زنان زينت به حساب مي‌آيد كه پوشش آن لازم باشد ؟

آيت الله بهجت :

اگر عرف آنها را زينت محسوب كند ، پوشش آن لازم است.

آيت الله مكارم شیرازی :

ظاهراً جزء زينت ممنوع نيست. [12]

سؤال:

حنا گذاشتن و سرمه كشيدن زن آيا زينت محسوب مي‌شود و بايد بپوشاند يا خير ؟

آيت الله سيد محمد شاهرودي :

سرمه و حنا زينت حساب مي‌شود ، بلكه زنهای جوان بنابراحتياط واجب بايد خود را از نامحرم بپوشانند چه زينت مانند حنا و سرمه باشد و چه بدون زينت باشد. [13]

سؤال:

سرمه کشیدن برای مردان چه حکمی دارد؟

آیت الله نوری همدانی :

جایز است مگر در حال إحرام . [14]

 

"حکم زنانه آرايش نمودن مردان وآرايش مردانه بانوان"

سؤال:

استفاده از رنگ مو ، إصلاح زنانه مو و برداشتن زير أبرو براي مردها اشكال دارد ؟

آيت الله بهجت :

 اگر تشبّه به زن باشد ، جايز نيست. [15]

سؤال:

آرايش زنانه توسط مردان مثل زير ابرو برداشتن يا بند انداختن صورت و أمثال آن چه صورتی دارد وكسب درآمد از اين راه چگونه است ؟

آيت الله  فاضل لنکرانی:

اگر عرفاً آرايش جنس مخالف تلقّي شود جايز نيست و در آمد آن هم حرام است.

آيت الله صافي گلپایگانی:

 جايز نيست و اجرتش نيز حرام است.

آيت الله مكارم شیرازی:

 همه اينها حرام است .

آيت‌الله تبريزي:

اگر مرد خودش را همانند زنان بيارايد بايد بداند كه از اموري كه به فساد جامعه و دعوت به گناه و پستي مؤمن و احياناً معرضيت انجام كبائر يا عمل بر خلاف احتياط واجب مي أنجامد و بايد پرهيز شود و در آمد آن كار حلال نيست.

آيت‌الله بهجت:

تشبّه مرد به زن جايز نيست و درآمد آن هم به حكم آن است.

آيت الله سيستاني:

جايز نيست. [16]

سؤال:

حدّ بلند گذاشتن مو براي مردان چه قدر است ؟ آيا بلند گذاشتن مو تا روي شانه يا پشت كمر اشكال دارد ؟

آيات عظام بهجت ، فاضل لنکرانی:

 اگر تشبّه به زن باشد ، جايز نيست. [17]

سؤال:

برخي از مدهاي مو جهت خانمها به مد موي مردانه مشهور است و به قدري كوتاه است كه آنان را شبيه مردان مي‌نمايد ، آيا اين نحوه كوتاه‌كردن مو شرعاً اشكال دارد ؟ و درصورت اشكال اگر شوهر اين نحوه از مد را بپسندد ، آيا زن مي‌تواند از آن امتناع كند؟

آيت الله بهجت:

بله ، تشبه زن به مرد و بالعكس جايز نيست و در امر حرام نبايد به حرف شوهر گوش كند. [18]

 

"بلند نمودن ناخن"

سؤال:

بلند گذاشتن ناخن دست‌ها براي خانم‌ها با ملاحظه رعايت نظافت آن‌ها چه صورتي دارد ؟

آيت الله صافي گلپایگانی:

كار مناسبي نيست و برخلاف شؤون زن مسلمان است. [19]

سؤال:

آيا بلند گذاشتن ناخن براي مرد از زينت‌هاي اختصاصي بانوان محسوب شده و حرام است ؟

آيت الله بهجت:

اگر عرفاً صدق تشبه به زن كند ، بنابراحتیاط واجب جایز نیست. [20]

سؤال:

آيا بلند گذاشتن ناخن براي زنان جايز است و آيا اين عمل زينت به شمار مي‌آيد و بايد از نامحرم پوشيده شود ؟

آيت الله بهجت:

بله بايد بپوشاند. [21]

 

"انگشتر و النگوی طلا"

سؤال:

آيا حلقه ازدواج در حكم زينت است و بايد از ديد نامحرم پنهان باشد ؟

آیات عظام امام خمینی ، اراکی ، گلپایگانی:

بدست کردن هر گونه حلقه ای زینت محسوب می شود و پوشاندن آن از نامحرم واجب است.

آيت الله بهجت:

بله بايد بپوشاند.

مقام معظم رهبري:

اگر زينت محسوب مي‌شود بايد از نامحرم پوشانده شود .

آيات عظام سیستانی ، مکارم شیرازی

 پوشاندن آن لازم نیست. [22]

سؤال:

پوشش انگشتر یا النگوی طلا توسط بانوان در صورتی که در معرض دید نامحرم باشد چگونه است ؟

آيات عظام بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، تبریزی:

باید از نامحرم پوشانده شود. [23]

 

"حناي دست"

سؤال:

حناي‌ دست زن را اگر نامحرم ببيند و موجب ريبه نباشد چه‌ صورت دارد؟

آيت الله بهجت:

اگر زينت محسوب شود جايز نيست و در غير اينصورت بنابراحتياط نگاه نكند.

آيت الله تبريزي:

نگاه كردن مرد به دست زن در صورتي كه التذاذي نباشد مانعي ندارد.

آيت الله مكارم شیرازی:

ظاهراً مانعي ندارد. [24]

 

"آرايش زن بدحجاب و گرفتن اجرت"

سؤال:

زني كه خود را به نامحرم نشان مي‌دهد آيا مي‌تواند زن آرايشگر آن را آرايش نمايد و اجرت بگيرد ؟

آيت الله تبريزي:

گرفتن اجرت مانعي ‌ندارد و آرايش كردن اين شخص ( زن ) اگر آرايش‌گر بداند خودش را به نامحرم نشان مي‌دهد داخل إعانه بر إثم [25]  است. [26]

 

"آرايش غربي"

سؤال:

اين روزها مدل و آرايش ويژه غربي‌ها در كشور رواج يافته و برخي جوانان نيز خود را به آن مي‌آرايند ، آيا جايز است ؟

آيت الله تبريزي:

مؤمن بايد از كاري كه موجب ترويج فساد بين جامعه مسلمين است يا جامعه را در معرض فساد قرار مي‌دهد اجتناب كند. [27]

سؤال:

آيا خانم‌ها مي‌توانند در خانه براي شوهر آرايش به سبك‌هاي غربي و مدل‌هاي غربي أعم از لباس ، چهره ، مو انجام دهند ؟

آيت الله تبريزي :

جايز است هر چند اين مقدار تشبّه به كفّار هم شرعاً مذموم است. [28]

سؤال:

پوشيدن لباس و آرايش مو يا موهاي كاملاً غربي از قبيل رَپ در انظار عمومي چه حكمي دارد؟

مقام معظم رهبري :

اگر فساد دارد بايد اجتناب شود .

آيت الله فاضل لنکرانی:

پوشيدن اين لباس‌ها و تشبّه به كفّار مناسب شأن يك مسلمان مخصوصاً مسلمان انقلابي نيست .

آيت الله تبريزي :

مؤمن بايد از كاري كه موجب ترويج  فساد بين جامعه است يا جامعه را در معرض فساد قرار مي‌دهد اجتناب كند .

آيت الله مكارم شیرازی:

هر چيز كه كمك كند به نشر جنبه‌هاي فاسد فرهنگ غرب ، جائز نيست.

آيت الله صافي گلپایگانی:

پوشيدن لباس به تقليد از كفار در زيّ جوانان مسلمان نيست و چنانچه صدق تشبّه به كفار بكند حرام است.

سؤال:

آرایش سر و صورت توسط مردان با الگوگیری از مدل های غربی و ماهواره ای چه صورت دارد و کسب درآمد آرایشگران از این راه چگونه است ؟

آیت الله فاضل لنکرانی:

اگر عرفاً تشبّه به کفار باشد یا مفسدة دیگری بر آن مترتب شود جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

این گونه کارها از نظر شرعی خالی از اشکال نیست. [29]

برای اطلاع از «سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به حجاب و پوشش مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه» اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 205 س 5334  ، استفتاء خصوصي كتبي از سایر مراجع

[2] استفتائات ج4 ص 205 س 5336  ، استفتاء خصوصي كتبي از آيت الله شاهرودي .

[3] استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 205 س 5335 ، جامع الاحكام آيت الله صافي ج 2 ص 163 س 1682 ، استفتاء خصوصي كتبي از سایر مراجع .

[4] استفتائات ج 1 س 817  .

[5] جامع الاحكام ج 2 ص 163 س 1682 .

[6] استفتائات ج 3 ص 256 س 33

[7] استفتاء خصوصي كتبي از مراجع عظام تقليد ، احکام بانوان آيت‌الله مکارم ص۲۴۶ سؤال۸۹۴ .

[8] کتاب روابط زن و مرد مسأله 130 ، استفتائات آیت الله شاهرودي ج 2 س 331 ، جامع الاحكام آيت‌الله صافی ج 2 ص 163 س 1683 ، استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 207 س 5341 .

[9] أجوبه الاستفتائات سؤال 1078 ،  سايت آيه الله سيستاني ، استفتائات آیت الله مكارم ج3 س 674 .

[10] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 س 5337 ، سايت آيت الله سيستاني ، استفتائات آيت الله فاضل ج3 س 1708 ، اجوبه الاستفتائات سؤال 1079 .

[11] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 ص 207 س 5345 ، استفتائات آیت الله فاضل ج 1 س500 .

[12] استفتائات جديد آيت الله مكارم ج 1 س 802  ، استفتائات آيت الله بهجت ج 4 ص 208 س 5348  .

[13] استفتائات آیت الله شاهرودي ج 2 ص 133 س 327 .

[14] استفتائات آیت الله نوری ج2 س 576

[15] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 ص 210 س 5357 .

[16] کتاب مسائل جديد ج 5 ص 171 ، استفتائات جديد آيت الله تبريزي ج2 س1102 .

[17] استفتائات آيت الله بهجت ج 4 ص 210 س  5356 ، استفتائات آیت الله فاضل ج2 س 1330 .

[18] استفتائات ج 4 ص 2.6 س 5340 .

[19] جامع الاحكام ج 2 ص 164 س 1689 .

[20] استفتائات ج 4 ص 208 س 5349 .

[21] استفتائات ج4 س5344 .

[22] کتاب روابط زن و مرد س 134 ، استفتائات آیت الله بهجت ج4 س5201 ، استفتائات امام ج 3 ص 257 س 36 ، استفتائات جديدآیت الله مکارم ج 1 س 801  و ج 3 س 681 .

[23] کتاب مسائل جدید ج2 ص 71 .

[24] استفتائات آيت الله مكارم ج 1 س 800 ، استفتائات جديد آيت الله تبريزي ج 2 س 1482 ، استفتائات آيت الله بهجت ج4 س5347 .

[25] اعانه بر اثم يعني كمك به گناه كه حرام است .

[26] استفتائات جديد ج 1 س 1600

[27] استفتائات آیت الله تبريزي ج 1 ص 508 س 2228 .

[28] استفتائات آیت الله تبريزي ج 2 ص 370 س 1540 .

[29] کتاب مسائل جدید  سید محسن محمودی ج 6 ص 167