سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به زینت و آرایش مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه [پوشش وحجاب]
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: احکام محرم و نامحرم
- بازدید: 7847
سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به "زینت و آرایش"
مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه
سؤال:
آيا ملاك در حرمت آرايش، لذّت بردن نامحرم است ؟
آيات عظام سيستاني ، بهجت ، سيد محمد شاهرودي:
خير ، آرايش در برابر نامحرم جايز نيست ، چه او لذّت ببرد يا نبرد. [1]
سؤال:
آيا آرايش به مقدار خيلي كم ، در حدّي كه صورت انسان از بيحالي در بيايد ، اشكال دارد ؟
آيت الله بهجت:
بنابراحتیاط واجب در مقابل نامحرم جایز نیست .
آيت الله سيد محمد شاهرودي:
آرايش در مقابل نامحرم جايز نيست ، بلكه لازم است زن آن را از نامحرم بپوشاند ، خصوصاً اگر جوان باشد. [2]
سؤال:
حكم بيرون آمدن بانوان از خانه با آرايش چيست ؟
آيات عظام سيستاني ، بهجت ، سيد محمد شاهرودي، صافي گلپایگانی:
بايد خود را از نامحرم بپوشاند. [3]
سؤال:
آيا براي زن جايز است كه با آرايش و زينتي كه جلب نظر ميكند بدون نيّت سوء از منزل خارج شود ؟
آيت الله مكارم شیرازی:
جايز نيست. [4]
سؤال:
آرايش كردن خانمها در بيرون از خانه و يا آنهايي كه مشغول كار و يا درس هستند چه حكمي دارد ؟
آيت الله صافي گلپایگانی:
اگر در معرض ديد نامحرم است بايد خود را بپوشاند. [5]
سؤال:
استثناي دست و قرص صورت از جانب بانوان و جواز نگاه بدون ريبه و مفسده ، با آرايش است يا ساده ؟ و آيا زينتهايي مانند انگشتر جايز است اظهار شود ؟ و اگر صورت آرايش شده باشد پوشاندن واجب است يا خير ؟
مرحوم امام خمینی:
اگر در صورت آرايش موجود باشد بايد پوشانده شود و بر مرد نامحرم نيز نگاه كردن جايز نيست و همچنين در كفين اگر داراي زينت ولو مثل انگشتر باشد. [6]
"آرايش در محرّم و صفر"
سؤال:
آرایش در ماه محرّم و صفر چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبري:
عمل مذكور با حرمت ماه محرّم و صفر منافات ندارد .
آيت الله صافي گلپایگانی:
برداشتن ابرو و موهاي صورت براي خانمها اشكال ندارد .
آيت الله سيد محمد شاهرودي:
در فرض سؤال اشكال ندارد .
آيت الله مكارم شیرازی:
صرف برداشتن موهاي زائد صورت و ابرو منافاتي با حرمت ماههاي محرّم و صفر ندارد ولي پرهيز از آرايش هاي غليظ بجاست .
آيت الله نوري همداني:
در فرض سؤال ، اصلاح سر و صورت و أبرو براي شوهر اشكال ندارد. [7]
"أبروان اصلاح شده"
سؤال:
نمايان بودن أبروي اصلاح شده در برابر نامحرم چه حكمي دارد ؟
آیات عظام امام خمینی ، بهجت ، اراکی ، گلپایگانی ، فاضل لنکرانی ، صافي گلپایگانی :
بايد از ديد نامحرم پوشيده شود .
آیات عظام سیستانی ، مکارم شیرازی :
پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.
مقام معظم رهبري :
اگر زينت محسوب ميشود بايد آن را از نامحرم بپوشاند.
آيت الله شاهرودي :
بنابراحتیاط واجب باید بپوشاند. [8]
سؤال:
تاتو کردن ابروها چه حکمي دارد ؟
آيات عظام امام خمینی ، مقام معظم رهبري ، سيستاني ، مکارم شیرازی ، بهجت ، صافی گلپایگانی :
مانعي ندارد ولي چون زينت شمرده می شود بايد زنان آنرا از نامحرم بپوشانند. [9]
نکته:
معمولاً آرایشگر به خانمهایی که « تاتو » کرده اند می گویند تا چند روز به آن آب نزنید ، لذا باید این زینت را در زمانی انجام دهند که عذر شرعی دارند و نماز نمی خوانند.
"لنز چشم"
سؤال:
آيا استفاده از لنز رنگي ، براي تغيير رنگ چشم جهت بانوان حكم زينت دارد كه بايد از نامحرم پوشانده شود ؟
آيات عظام رهبری ، فاضل :
اگر عرفاً زينت محسوب نشود ، پوشش آن لازم نيست.
آيتالله بهجت :
اگر جلب نظر كند ، بايد پوشانده شود و صدق زينت ، عرفياست.
آيت الله سيستاني :
في حدّ ذاته جايز است. [10]
"سرمه چشم"
سؤال:
آيا سرمه كشيدن زنها زينت محسوب ميشود و بايد از نامحرم بپوشانند؟
آيت الله بهجت :
بله ، بايد بپوشاند.
آيت الله فاضل لنکرانی :
اگر به قصد ارائه به نامحرم باشد بنابراحتیاط واجب جایز نیست. [11]
سؤال:
آيا سرمه كشيدن يا أبرو برداشتن ، انگشتر عقيق ، ساعت ، عينك طبّي زيبا براي زنان زينت به حساب ميآيد كه پوشش آن لازم باشد ؟
آيت الله بهجت :
اگر عرف آنها را زينت محسوب كند ، پوشش آن لازم است.
آيت الله مكارم شیرازی :
ظاهراً جزء زينت ممنوع نيست. [12]
سؤال:
حنا گذاشتن و سرمه كشيدن زن آيا زينت محسوب ميشود و بايد بپوشاند يا خير ؟
آيت الله سيد محمد شاهرودي :
سرمه و حنا زينت حساب ميشود ، بلكه زنهای جوان بنابراحتياط واجب بايد خود را از نامحرم بپوشانند چه زينت مانند حنا و سرمه باشد و چه بدون زينت باشد. [13]
سؤال:
سرمه کشیدن برای مردان چه حکمی دارد؟
آیت الله نوری همدانی :
جایز است مگر در حال إحرام . [14]
"حکم زنانه آرايش نمودن مردان وآرايش مردانه بانوان"
سؤال:
استفاده از رنگ مو ، إصلاح زنانه مو و برداشتن زير أبرو براي مردها اشكال دارد ؟
آيت الله بهجت :
اگر تشبّه به زن باشد ، جايز نيست. [15]
سؤال:
آرايش زنانه توسط مردان مثل زير ابرو برداشتن يا بند انداختن صورت و أمثال آن چه صورتی دارد وكسب درآمد از اين راه چگونه است ؟
آيت الله فاضل لنکرانی:
اگر عرفاً آرايش جنس مخالف تلقّي شود جايز نيست و در آمد آن هم حرام است.
آيت الله صافي گلپایگانی:
جايز نيست و اجرتش نيز حرام است.
آيت الله مكارم شیرازی:
همه اينها حرام است .
آيتالله تبريزي:
اگر مرد خودش را همانند زنان بيارايد بايد بداند كه از اموري كه به فساد جامعه و دعوت به گناه و پستي مؤمن و احياناً معرضيت انجام كبائر يا عمل بر خلاف احتياط واجب مي أنجامد و بايد پرهيز شود و در آمد آن كار حلال نيست.
آيتالله بهجت:
تشبّه مرد به زن جايز نيست و درآمد آن هم به حكم آن است.
آيت الله سيستاني:
جايز نيست. [16]
سؤال:
حدّ بلند گذاشتن مو براي مردان چه قدر است ؟ آيا بلند گذاشتن مو تا روي شانه يا پشت كمر اشكال دارد ؟
آيات عظام بهجت ، فاضل لنکرانی:
اگر تشبّه به زن باشد ، جايز نيست. [17]
سؤال:
برخي از مدهاي مو جهت خانمها به مد موي مردانه مشهور است و به قدري كوتاه است كه آنان را شبيه مردان مينمايد ، آيا اين نحوه كوتاهكردن مو شرعاً اشكال دارد ؟ و درصورت اشكال اگر شوهر اين نحوه از مد را بپسندد ، آيا زن ميتواند از آن امتناع كند؟
آيت الله بهجت:
بله ، تشبه زن به مرد و بالعكس جايز نيست و در امر حرام نبايد به حرف شوهر گوش كند. [18]
"بلند نمودن ناخن"
سؤال:
بلند گذاشتن ناخن دستها براي خانمها با ملاحظه رعايت نظافت آنها چه صورتي دارد ؟
آيت الله صافي گلپایگانی:
كار مناسبي نيست و برخلاف شؤون زن مسلمان است. [19]
سؤال:
آيا بلند گذاشتن ناخن براي مرد از زينتهاي اختصاصي بانوان محسوب شده و حرام است ؟
آيت الله بهجت:
اگر عرفاً صدق تشبه به زن كند ، بنابراحتیاط واجب جایز نیست. [20]
سؤال:
آيا بلند گذاشتن ناخن براي زنان جايز است و آيا اين عمل زينت به شمار ميآيد و بايد از نامحرم پوشيده شود ؟
آيت الله بهجت:
بله بايد بپوشاند. [21]
"انگشتر و النگوی طلا"
سؤال:
آيا حلقه ازدواج در حكم زينت است و بايد از ديد نامحرم پنهان باشد ؟
آیات عظام امام خمینی ، اراکی ، گلپایگانی:
بدست کردن هر گونه حلقه ای زینت محسوب می شود و پوشاندن آن از نامحرم واجب است.
آيت الله بهجت:
بله بايد بپوشاند.
مقام معظم رهبري:
اگر زينت محسوب ميشود بايد از نامحرم پوشانده شود .
آيات عظام سیستانی ، مکارم شیرازی
پوشاندن آن لازم نیست. [22]
سؤال:
پوشش انگشتر یا النگوی طلا توسط بانوان در صورتی که در معرض دید نامحرم باشد چگونه است ؟
آيات عظام بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، تبریزی:
باید از نامحرم پوشانده شود. [23]
"حناي دست"
سؤال:
حناي دست زن را اگر نامحرم ببيند و موجب ريبه نباشد چه صورت دارد؟
آيت الله بهجت:
اگر زينت محسوب شود جايز نيست و در غير اينصورت بنابراحتياط نگاه نكند.
آيت الله تبريزي:
نگاه كردن مرد به دست زن در صورتي كه التذاذي نباشد مانعي ندارد.
آيت الله مكارم شیرازی:
ظاهراً مانعي ندارد. [24]
"آرايش زن بدحجاب و گرفتن اجرت"
سؤال:
زني كه خود را به نامحرم نشان ميدهد آيا ميتواند زن آرايشگر آن را آرايش نمايد و اجرت بگيرد ؟
آيت الله تبريزي:
گرفتن اجرت مانعي ندارد و آرايش كردن اين شخص ( زن ) اگر آرايشگر بداند خودش را به نامحرم نشان ميدهد داخل إعانه بر إثم [25] است. [26]
"آرايش غربي"
سؤال:
اين روزها مدل و آرايش ويژه غربيها در كشور رواج يافته و برخي جوانان نيز خود را به آن ميآرايند ، آيا جايز است ؟
آيت الله تبريزي:
مؤمن بايد از كاري كه موجب ترويج فساد بين جامعه مسلمين است يا جامعه را در معرض فساد قرار ميدهد اجتناب كند. [27]
سؤال:
آيا خانمها ميتوانند در خانه براي شوهر آرايش به سبكهاي غربي و مدلهاي غربي أعم از لباس ، چهره ، مو انجام دهند ؟
آيت الله تبريزي :
جايز است هر چند اين مقدار تشبّه به كفّار هم شرعاً مذموم است. [28]
سؤال:
پوشيدن لباس و آرايش مو يا موهاي كاملاً غربي از قبيل رَپ در انظار عمومي چه حكمي دارد؟
مقام معظم رهبري :
اگر فساد دارد بايد اجتناب شود .
آيت الله فاضل لنکرانی:
پوشيدن اين لباسها و تشبّه به كفّار مناسب شأن يك مسلمان مخصوصاً مسلمان انقلابي نيست .
آيت الله تبريزي :
مؤمن بايد از كاري كه موجب ترويج فساد بين جامعه است يا جامعه را در معرض فساد قرار ميدهد اجتناب كند .
آيت الله مكارم شیرازی:
هر چيز كه كمك كند به نشر جنبههاي فاسد فرهنگ غرب ، جائز نيست.
آيت الله صافي گلپایگانی:
پوشيدن لباس به تقليد از كفار در زيّ جوانان مسلمان نيست و چنانچه صدق تشبّه به كفار بكند حرام است.
سؤال:
آرایش سر و صورت توسط مردان با الگوگیری از مدل های غربی و ماهواره ای چه صورت دارد و کسب درآمد آرایشگران از این راه چگونه است ؟
آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر عرفاً تشبّه به کفار باشد یا مفسدة دیگری بر آن مترتب شود جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی:
این گونه کارها از نظر شرعی خالی از اشکال نیست. [29]
برای اطلاع از «سؤالات و مسائل تفصیلی مربوط به حجاب و پوشش مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید شیعه» اینجا را کلیک نمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 205 س 5334 ، استفتاء خصوصي كتبي از سایر مراجع
[2] استفتائات ج4 ص 205 س 5336 ، استفتاء خصوصي كتبي از آيت الله شاهرودي .
[3] استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 205 س 5335 ، جامع الاحكام آيت الله صافي ج 2 ص 163 س 1682 ، استفتاء خصوصي كتبي از سایر مراجع .
[4] استفتائات ج 1 س 817 .
[5] جامع الاحكام ج 2 ص 163 س 1682 .
[6] استفتائات ج 3 ص 256 س 33
[7] استفتاء خصوصي كتبي از مراجع عظام تقليد ، احکام بانوان آيتالله مکارم ص۲۴۶ سؤال۸۹۴ .
[8] کتاب روابط زن و مرد مسأله 130 ، استفتائات آیت الله شاهرودي ج 2 س 331 ، جامع الاحكام آيتالله صافی ج 2 ص 163 س 1683 ، استفتائات آیت الله بهجت ج4 ص 207 س 5341 .
[9] أجوبه الاستفتائات سؤال 1078 ، سايت آيه الله سيستاني ، استفتائات آیت الله مكارم ج3 س 674 .
[10] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 س 5337 ، سايت آيت الله سيستاني ، استفتائات آيت الله فاضل ج3 س 1708 ، اجوبه الاستفتائات سؤال 1079 .
[11] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 ص 207 س 5345 ، استفتائات آیت الله فاضل ج 1 س500 .
[12] استفتائات جديد آيت الله مكارم ج 1 س 802 ، استفتائات آيت الله بهجت ج 4 ص 208 س 5348 .
[13] استفتائات آیت الله شاهرودي ج 2 ص 133 س 327 .
[14] استفتائات آیت الله نوری ج2 س 576
[15] استفتائات آیت الله بهجت ج 4 ص 210 س 5357 .
[16] کتاب مسائل جديد ج 5 ص 171 ، استفتائات جديد آيت الله تبريزي ج2 س1102 .
[17] استفتائات آيت الله بهجت ج 4 ص 210 س 5356 ، استفتائات آیت الله فاضل ج2 س 1330 .
[18] استفتائات ج 4 ص 2.6 س 5340 .
[19] جامع الاحكام ج 2 ص 164 س 1689 .
[20] استفتائات ج 4 ص 208 س 5349 .
[21] استفتائات ج4 س5344 .
[22] کتاب روابط زن و مرد س 134 ، استفتائات آیت الله بهجت ج4 س5201 ، استفتائات امام ج 3 ص 257 س 36 ، استفتائات جديدآیت الله مکارم ج 1 س 801 و ج 3 س 681 .
[23] کتاب مسائل جدید ج2 ص 71 .
[24] استفتائات آيت الله مكارم ج 1 س 800 ، استفتائات جديد آيت الله تبريزي ج 2 س 1482 ، استفتائات آيت الله بهجت ج4 س5347 .
[25] اعانه بر اثم يعني كمك به گناه كه حرام است .
[26] استفتائات جديد ج 1 س 1600
[27] استفتائات آیت الله تبريزي ج 1 ص 508 س 2228 .
[28] استفتائات آیت الله تبريزي ج 2 ص 370 س 1540 .
[29] کتاب مسائل جدید سید محسن محمودی ج 6 ص 167