منو

سه شنبه, 26 تیر 1397 - Tue 07 17 2018

A+ A A-

حکم شرعی استفاده از عینک ، ساعت، حلقه و انگشتر در مقابل نامحرم

حکم شرعی

"استفاده از عینک ، ساعت، حلقه و انگشتر

در مقابل نامحرم"

سوال:

استفاده از عینک، ساعت، حلقه و انگشتر توسط زن در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟

مرحوم امام:

اظهار آن جایز نیست و همچنین در کفین اگر دارای زینت ولو مثل انگشتر باشد باید پوشانده شود. [1]

مقام معظم رهبری:

اگر زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. [2]

آیت الله سیستانی:

 انگشتر، چه حلقه و چه غیرآن، و النگو یا دستبند، پوشیدن آن از نامحرم واجب نیست؛ حتی اگر زینتی باشد؛ منتهی با 3 شرط (اگر یکی از این شروط باشد، پوشش انگشتر واجب است)

1) قصد سوء و به حرام انداختن دیگری نداشته باشد.

2) خوف به حرام افتادن خود را نداشته باشد.

3) فتنه عامّه و فتنه نوعیه نداشته باشد.

4) بنابر احتیاط واجب، قسمتی از بدن که پوشش آن واجب است (مثل بالای مچ) را بوسیله آن شیء نپوشاند.

شایان ذکر است، اگر یکی از شروط فوق (غیر از شرط چهارم) وجود داشته باشد باید حتی از محارم هم پوشاند.

ولی دیگر جواهرات را باید بپوشاند. [3]

آیت الله بهجت:

هر چه زینت محسوب است لازم است پوشیده شود. [4]

آیت الله تبریزی:

آنچه برای زنان زینت محسوب می شود اظهارش در برابر نامحرم جایز نیست و انگشتر متعارف مانعی ندارد. [5]

آیت الله صافی گلپایگانی:

جایز نیست آنها را در معرض دید مردان اجنبی قرار داد. [6]

آیت الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست. [7]

آیت الله مکارم شیرازی:

انگشتر عقیق ، ساعت ،عینک طبی زیبا، ظاهرا جزء زینت ممنوع نیست. و هر نوع انگشتری که منشاء مفسده خاصی نگردد اشکالی ندارد. [8]

آیت الله نوری همدانی:

اگر زینتی باشد و جلب توجه کند اشکال دارد. [9]

آیت الله وحید خراسانی:

حلقه و انگشتر را واجب است از نامحرم بپوشاند، عینکی که زینت است باید از نامحرم پوشانده شود. ساعت اگر ساعتی است که زینت است باید از نامحرم پوشانیده شود و همچنین اگر از مچ بالاتر باشد. [10]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] استفتائات، ج3، ص 256، س 32 و  ص 257، س 36

[2]  استفتائات خصوصی از معظم له –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 11

[3] همان – و همچنین  الفقه للمغتربین، ص 200، س 498 و ص 205، س 526

 [4] همان

[5] همان

[6] همان

[7] همان

[8]  استفتائات جدید، ج1،ص 232، س 802 و همان، ج 3، ص 256، س681 ، قسمت ج

[9] همان

[10] همان