منو

جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

A+ A A-

شبهاتی پیرامون سرود "سلام فرمانده"

سؤال:

1. آیا گوش دادن به سرودهای انقلابی مثل سرود سلام فرمانده جایز است؟

2. در سرود سلام فرمانده، دختران و پسران هم خوانی می کنند و عده ای اشکال می گیرند که گوش دادن به صدای هم خوانی دختران حرام است. حکم شرعی آن چیست؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) :

ج1. اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمه‏ های موسيقی در مکان مقدس و در مناسبت هايی که آن را اقتضا می‏ کند، اشکال ندارد؛ مشروط بر اينکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد.

ج2. اگر صداى زن به‌ صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده ‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

 

آیت الله العظمی سیستانی:

ج1. اگر لهوی نباشد، اشکال ندارد. همچنین اگر شک كند كه آواز غناء ‌است یا نه یا موسیقی لهوی است یا غیر لهوی، برای كسی كه تعریف غنا و لهو و موسیقی لهوی را می‌داند، شنیدن آن حرام نیست.

ج2. اگر به قصد لذت گوش ندهد و خوف وقوع در حرام نباشد، اشکال ندارد.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

ج1. اشکالی ندارد، شایان ذکر است کليه صداها و آهنگ هايي که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غير آن حلال است. و تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف، يعني افراد فهميده متدين، خواهد بود.

ج2. در صورتی که صدای بانوان در صدای مردان محو شود و صدا و آهنگ سرود مناسب مجالس لهو و فساد نباشد اشکالی ندارد؛ در غیر این صورت جایز نیست. [1] 

 

شایان ذکر است اگر این سرود باعث ترویج شعائر اسلامی باشد، ترویج و نشر فایل بدون موسیقی آن، کار مستحسن و پسندیده ای بوده و دارای اجر و پاداش اخروی می باشد. برای مشاهده فایل بدون موسیقی اینجا را کلیک نمایید. 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] توضیح المسائل جامع، ج1، م2226 و م2231 / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، سوال شماره: 1367238 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "سید المهری" / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات / استفتاء خصوصی از مراجع معظم تقلید


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید