منو

جمعه, 28 تیر 1398 - Fri 07 19 2019

A+ A A-

برخی از فتوای جدید و عدول (تغییر فتوای) جدید مقام معظم رهبری (تیر ماه 1398)

استفتائات جدید آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، 12 / تیر / 1398

برخی از فتوای جدید و عدول (تغییر فتوای) جدید

مقام معظم رهبری

قرار دادن دست بر زانو در رکوع نماز جلوسی:

سؤال 1)

در رکوع نماز احتیاط واجب این است که دست را بر زانو بگذارد؛ حال کسی که نماز نشسته می خواند نیز همین حکم وجود دارد؟

جواب:

لازم نیست دست ها را بر زانو بگذارد.

نکته: کسی که روی میز سجده می کند، سجده محسوب می شود؛ بنابراین باید سایر مواضع را حتی الامکان روی زمین قرار دهد.

 

عده ی زنی که مجدد به ازدواج همان مرد درآمده:

سؤال 2)

عده زن مطلقه در طلاق خلع که در همان عده شوهرش او را عقد می کند به مدت شش ماه، بعد از شش ماه عده اش در فرض دخول و عدم چگونه است؟

جواب:

اگر دخول نشده عده آن زن در همان مدت تمام شده است ولی اگر در ایام عقد موقت دخول صورت گرفته است لازم است خانم بعد از اتمام مدت عده عقد موقت را نگهدارد.

 

رها کردن وضو در اثناء آن:

سؤال 3)

آیا جایز است که مکلف وسط وضو، آن را رها کرده و از سر بگیرد؟

جواب:

بنابراحتیاط صحیح نیست.

 

دوران امر بین قرائت صحیح یا اخفات در نماز های جهریه:

سؤال 4)

پیرمردی دچار لکنت زبان است به نحوی که اگر نمازهای جهریه را به جهر بخواند تلفظ را صحیح ادا نمی کند ولی اگر به اخفات بخواند صحیح تلفظ می کند؛ کدام مقدم است؟

جواب:

در خاص سوره حمد، تحصیل قرائت صحیح مقدم است ولو در نمازهای جهریه به اخفات بخواند ولی در سوره احتیاط کند. (بنابر احتیاط دو بار نماز بخواند به دو صورت مذکور در سوال)

 

جواز امامت بر کسی که حجامت کرده

سؤال 5)

کسی که حجامت کرده است و محل حجامت نجس است و از تطهیر معذور است آیا می تواند امام جماعت شود؟

جواب:

می تواند امام جماعت باشد.

 

حامل مقرب و غیر مقرب در روزه و فدیه:

سؤال 6)

آیا در رابطه با حامله‌ای که روزه برای حمل او ضرر دارد بین حامل مقرب و غیر مقرب حکم متفاوت است؟

جواب:

بنابراحتیاط واجب فرقی بین مقرب و غیر مقرب نیست.

 

خمس منزلی که در آن ساکن نشده است

سؤال 7)

کسی که منزلی برای سکونت تهیه کرده و به آن نیاز داشته است ولی به دلایلی نتوانسته در آن سکونت کند و سال خمسی وی گذشته است آیا خمس دارد؟

جواب:

موونه محسوب شده و خمس ندارد.

 

رفتن به باغ و ویلای  شخصی در خارج از مساقت شرعی و حکم نماز و روزه در آنجا

سؤال 8)

کسی که ویلایی در اطراف شهر در بیشتر از مسافت شرعی تهیه کرده است و آخر هفته ها به طور مدام برای تفریح در آن ساکن می شود، حکم عباداتش در آنجا چیست؟ آیا مسافر محسوب می شود؟

جواب:

در صورتی که در آنجا عرفا مسافر محسوب نشود نمازش کامل است و در صورتی که شک در مسافر محسوب شدن نیز داشته باشد باز هم نمازش کامل است اما اگر طوری باشد که عرفا او را در آن منطقه مسافر بدانند حکم مسافر را دارد.

 

نماز و روزه خادمین افتخاری حرم مطهر رضوی که ساکن شهر دیگر هستند

سؤال 9)

آیا کسانی که به طور مداوم برای خدمت افتخاری به مشهدالرضا مشرف می شوند نمازشان کامل است؟

جواب:

در صورتی که خدمت در راستای شغل ایشان نباشد حکم مسافر را دارند.

 

نکته: در صورتی که دکتری در هر هفته یک بار در طول سال رایگان برای طبابت به روستاها مسافرت کند چون در راستای شغل اوست؛ در این سفرها نمازش کامل خواهد بود.

(سوال خصوصی یکی از اساتید: راننده اتوبوسی عرفا سفر مقدمه شغل وی است اگر زائر برای اربعین ببرد چه حکمی دارد؟

پاسخ استاد رضایی: نمازش در آن سفر نیز کامل است)

 

برای اطلاع از بعضی دیگر از فتاوای جدید و عدول (تغییر فتوا) معظم له (16 اسفند 1397) می توانید اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] استفتاء خصوصی از معظم له / استفتاء شفاهی از نماینده معظم له / بحث مطرح شده در جلسه ی هم اندیشی حرم مطهر با حضور نماینده ی معظم له به تاریخ 12 تیر 1398