تورهای مسافرتی به کشورهای کفر و درآمد آنها از این راه [مکاسب محرمة]
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 1203
سؤال
آیاتورها یاشرکت های مسافربری که مردم را به کشورهای مبتذل مثل تایلند یا آنتالیا میبرند پولشان حلال است
نام مرجع تقلید:
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
از جزئیات قضیه اطلاعی نداریم لذا نفیاً و اثباتاً اظهار نظر نمی کنیم ولی به طور کلّی کسب درآمد از طریق کارهای حرام، حرام است و انسان، مالک اجرتی که در برابر آن می گیرد نمی شود. [1]
و اگر انسان بداند افراد برای کار حرام به آن مکان می روند، نسبت به هر موردی که چنین یقینی دارد جایز نیست و کسب درآمد از این طریق حرام است. [2]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] اجوبة الاستفتائات، فصل کسب های حرام، ص256، با استفاده از س 1089 و 1091 / همان، ص335، س1403 / استفتائات جدید معظم له، ویژه نمایندگان، فصل خرید و فروش / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 691277 و استفتاء شماره: 407570 / منتخب المسائل، فصل مشاغل، ص63 و 64، با استفاده از م266 تا 270 / پاسخ های آیت الله کریمی، ص111، س61594 / جوابهای ثابت، ویژه نمایندگان کشوری، فصل 7، (مکاسب محرمه)، ص12، م87 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری (معاونت ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری- بخش استفتائات)، ویژه نمایندگان کشوری، ص41، با استفاده از س 113 / رساله آموزشی، ج2، درس 12، فصل چهارم، معامله با عمل محرّم (6)، گفتار هشتم، با استفاده از ص53 / مکاسب محرمه، ج 174،، ص8 و ج179، ص2
[2] سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 379289 / استفتاء خصوصی مکتوب از معظم له، شماره استفتاء: 516366 / استفتائات جدید مقام معظم رهبری (معاونت ارتباطات حوزه ای دفتر مقام معظم رهبری- بخش استفتائات)، ویژه نمایندگان کشوری، ص43، با استفاده از س 118 / رساله آموزشی، ج2، درس4، فصل دوم، معامله شیئی که در راه حرام مصرف می شود (2)، با استفاده از ص23 و 24 / همان، درس 5، معامله شیئی که در راه حرام مصرف می شود (3) ، با استفاده از ص27 و 28 / مکاسب محرمه، ج107، ص 3 و 6 / همان، ج122، ص3 و 5 و 6 / همان، ج 126،ص8