Notice: Use of undefined constant DS - assumed 'DS' in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/ftmyn/kh.framework.php on line 20

Notice: Undefined variable: KH_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/component.php on line 27
محرمیت ربیبه [محرم و نامحرم]
Logo

محرمیت ربیبه [محرم و نامحرم]

سؤال:

 ربیبه کلا به چه کسانی محرم است؟ و چه کسانی با او محرم هستند؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

دختر و نوه‌ های زن محرم ابدی می باشند به شرط اینکه آن زن و مرد دخول داشته باشند؛ أعم از اینکه:

1) نوۀ دختری یا پسری باشد.

2) عقد دائم باشد یا موقت.

3)دختر در خانۀ او باشد یا نباشد. [1]

4) دختر در زمان عقد متولد شده باشد یا نباشد.

5) دخول از دُبر یا قُبل باشد.

6) دخول کامل باشد یا به‌ مقدار حشفه یا مقداری از آن.

7) دخول در خواب باشد يا بيداري.

8) دخول به اختيار باشد يا جبرِ يكي از زن يا مرد .

نكته:‌ انزال بر فرج (ورود منی به داخل رحم) بدون دخول كفايت نمي­كند حتي اگر به اين وسيله زن حامله شود.

به فتوای مرجع معظم تقلید شما، ازدواج با ربیبه، چنانچه نزدیکی (بین پدرخوانده و مادر) صورت گرفته ، دختر زن (ربیبه) محرم ابد است و اما اگر دخول انجام نشده تا زمانيکه زن (مادر ربیبه) در عقد او است بنابراحتیاط واجب نمي­تواند با دختر او ازدواج کند. گرچه نامحرم می باشند.

شایان ذکر است؛ بعد از طلاق همسر، اگر دخول صورت گرفته باشد، ربيبه تا آخر عمر به انسان محرم است و اگر صورت نگرفته، ربیبه نامحرم و پس از طلاق (پدرخوانده از مادر) ، ازدواجشان جایز است.

ضمنا، پدر مرد يا برادرهاي مرد به ربيبه نامحرمند.

و اگر مردي زنش را که با او رابطه زناشويي داشته است طلاق دهد و سپس اين زن با مرد ديگري ازدواج کند و از او بچه دار شود، شوهر قبلي اين خانم به دختران اين زن محرم هستند. [2]

برای اطلاع از توضیحات بیشتر و احکام محرم و نامحرم همراه با مثالی دقیق اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] این مطلب با آیه شریفه قرآن که می فرماید: "و ربائبکم اللاتی فی حجورکم من نسائکم اللاتی دخلتم بهن" منافات ندارد، زیرا "فی حجورکم " در آیه ی شریفه قید غالب است نه دائم، بنابراین مفهوم ندارد و بسیار ممکن است ربیبه اول هم در حجر زوج نباشد.

[2] العروه الوثقی، ج4، فصل فی المحرمات بالمصاهره، م3 و 4 – تحریرالوسیله، ج3، القول فی المصاهره و ما یلحق بها ، ص494، م۳ و ۴   منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح، الامر الثالث: المصاهره و ما یلحق بها، م158 و 159 و 160 – المسائل المنتخبه، اسباب التحریم، ص216، م992  – توضیح المسائل جامع، ج2، فصل: "عده ای از زنان که ازدواج با آنان حرام است."    توضیح‌المسائل مراجع، ج2، ص 464، م۲۳۸۶ و 2387

 

مدارک تمام مطالب و پاسخ به مسائلی که در این سایت می بینید در ارشیو مجموعه موجود است و در صورت لزوم قابل ارائه است