Notice: Use of undefined constant DS - assumed 'DS' in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/ftmyn/kh.framework.php on line 20

Notice: Undefined variable: KH_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/component.php on line 27
خشک شدن دست برای مسح - بطلان وضو به علت خشکی ریش و ابرو [وضو]
Logo

خشک شدن دست برای مسح - بطلان وضو به علت خشکی ریش و ابرو [وضو]

 سؤال:

سلام

در رساله مصور رهبر آمده که:

برای مسح کردن اگر رطوبتی در دست نمانده باشد،باید دست را با رطوبتی که در ریش و ابروست ،مرطوب کند و مسح نماید؛

اگر فردی دریافت رطوبت از این دو موضع برایش ممکن نبود از موضع دیگری می تواند رطوبت بگیرد و مسح نماید؟؟

و همچنین به چه مقدار باید از آن موضع رطوبت بگیرد؟

اگر به مقدار کافی رطوبت نداشت چی؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به فتوای امام خمینی (رحمت الله علیه) اگر برای مسح، رطوبتی در دست نمانده باشد نمی‌ تواند دست را با آب خارج، تَر کند، بلکه باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید. (از هر کجای اعضای وضو آب بگیرد کافی است ولی بهتر و احتیاط مستحب است از ریش یا سبیل و یا ابروان آب بگیرد.)

اما به فتوای مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی): اگر برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد، نمی‌تواند دست را با آب تَر  کند، بلکه باید دست را با رطوبتی که در ریش (لحیه) یا ابرو (حاجب) هست مرطوب کند و مسح کند. (و از آنجایی که لحیه به معنای ریش است، نه به معنای استخوان فک و محل رویش ریش،) اگر ریش یا ابرو ندارد (مثل بانوان یا نوجوانان یا افراد ریش تراش) چنین وضویی باطل است و لازم است وضو را از سر بگیرد. [1]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] العروة الوثقی، ج1، فصل فی افعال الوضوء، ص 252، م 25   تحریرالوسیله، ج1، فی واجبات الوضوء، ص20، م17 – توضیح المسائل، ج1، ص159، م257 –  استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، باب طهارت، م 52 –  اجوبة الاستفتائات، ص24 ، س 113 –  آموزش مصور احکام، ص 119 –  رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج1، ص63، م3 –  تحریر المسائل، ص 65، م185

مدارک تمام مطالب و پاسخ به مسائلی که در این سایت می بینید در ارشیو مجموعه موجود است و در صورت لزوم قابل ارائه است