منو

دوشنبه, 23 مهر 1397 - Mon 10 15 2018

A+ A A-

بهترین انگشتر در نماز و غیر نماز - برگرداندن انگشتر در قنوت [مستحبات نماز]

سؤال

با سلام و خدا قوت

کدام انگشتر (ترجیحا کدام رنگ آن) در موقع خواندن نماز مستحب است؟و لزوم رو به صورت کردن انگشتر در موقع قنوت نماز چقدر صحت دارد؟

باتشکر فراوان

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دليل و روايتي نداريم هر چند اين عمل در نماز بي اشكال است. البته اگر با علم به مساله، به نیت استحباب این کار را انجام دهد و به دین نسبت دهد، فعل حرام انجام داده و گنه کار است. و در رابطه با نهی از برگرداندن انگشتر جهت حاجت، روایتی با سند قوی، وارد شده است. شایان ذکر است نگاه به نگین انگشتر در حال قنوت نماز کراهت دارد. [1]

بله، اصل پوشيدن انگشتر در نماز و غير حال نماز مورد سفارش و تاكيد است كه به چند روایت از کتب معتبره شیعه اشاره مي كنيم : 

عقیق در حال نماز:

از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده كه هيچ دستي كه براي دعا به سوي خدا بالا مي رود محبوب تر از دستي كه در آن انگشتر عقيق باشد نيست. [2]

عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(عليها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله عليه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقيقِ لَمْ يَزَلْ يَرى خَيْرًا

در روايتي از قول حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) از پيامبر خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) آمده: كسى كه انگشتر عقيق به دست كند، هميشه خير مي بيند. [3]

استحباب نگين عقيق در انگشتر, هنگام قنوت نماز در اين است كه وقتي انسان دستان خود را براي عرض حاجت در پيشگاه خداوند منان بر مي دارد, خداوند جاحت او را روا خواهد كرد. مطابق حديث منقول از امام صادق (عليه السلام) هيچ كف دستي محبوبتر در نزد خداوند از كف دستي كه بسوي خداوند بلند نشده است در حاليكه مزين به انگشتر عقيق است, نمي باشد. [4]

و نيز داشتن انگشتر عقيق موجب برآورده شدن حاجت مي گردد بر اساس روايتي از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقيق قضيت حوائجه [5]  

امام علي (علیه السلام): دو ركعت نماز با انگشتر عقيق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد .

عقیق در هر حال:

در روايت آورده است كه اميرالمؤمنان (علیه السلام)، انگشتري عقيق را براي حرز و دشمنان و بلاها در دست مي كرد.

در حديث معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشتري عقيق در دست كنيد كه مبارك است و اميد هست كه عاقبت صاحبش مقرون به خير و نيكي باشد.
در روايت ديگري آمده است كه هر كس انگشتر عقيق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است.

روایت شده از امام موسي كاظم(علیه السلام): انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آساني است و درآن هيچ دشواري نباشد .
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشتر عقيق موجب ايمني است در سفر.
در حديث ديگري از آن حضرت نقل شده كه هر كس انگشتري اش عقيق باشد، پريشان نشود و عاقبت كارش نيكو باشد. [6]  

مطابق حديث امام رضا عليه السلام عقيق اولين كوهي بود كه به توحيد خداوند و نبوت پيامبر اسلام و وصايت علي عليه السلام اقرار كرده است. [7]

شایان ذکر است؛ در مورد استفاده از آنها، وضو داشتن لازم نيست و حتي رفتن با آن به دستشوئي اگر باعث هتك حرمت و بي حرمتي نشود، اشكال ندارد. ولي دست زدن به اسامي متبركه الله و صفات ذات باری تعالی كه روي نگين نقش شده حرام بوده و بی احرامی به آنها جایز نیست. و نام ائمه اطهار (علیهم السلام) هم بدون وضو بنابر احتیاط واجب حرام است و بی احترامی به آن بنابر فتوا حرام است.

چند نکته:

مستحب است انگشتر در دست راست باشد. مكروه است انگشتر در انگشت شهادت و يا انگشت ميانى باشد. مستحب است از جنس نقره باشد. مستحب است نگين آن از عقيق باشد، هم‏چنين ياقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فيروزه نيز داراى فضيلت است. براى توضيح بيشتر به كتاب «حلية المتقين» مراجعه نماييد. [8]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] وسائل‌الشیعة ج5 ص99 باب611 بحار الانوار، ج85، ص195 – توضیح المسائل جامع، ج1، مکروهات نماز، ص 389، م 1340، مورد 12

[2] وسائل الشيعه , ج 7, ص 144, باب 66

[3] وسائل الشيعه, ج 3 , ابواب احكام الملابس,باب52 حديث2

[4] وسائل الشيعه, ج 4 , ابواب الدعاب 66 , حديث اول

[5]  وسائل الشيعه, ابواب احكام الملابس, باب 51 , حديث 3و4

[6]  حليه المتيقين، فصل سوم، ص 34 و 34

[7] وسائل الشيعه, ج 3 , ابواب احكام الملابس, باب 51 , حديث8

[8] توضیح المسائل جامع، ج1،ص 275، قبل از اقسام نمازها –  همان، ص 308 و 309، م 1020 و 1021، مورد هفتم