وطی به دبر(نزدیکی و همبستری و آمیزش از پشت)، جماع مقعدی [ازدواج و زناشویی(حقوق زوجین)]
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 5619
سؤال:
سلام حاج آقا
ببخشید راحت میپرسم، روم نمیشه از کسی دیگه بپرسم، دختری هم که صیغش کردم شما رو میشناسه و میگه فقط و فقط شما جواب بدید، مثلیکه تو تهران، همون هیئت بزرگه که چند وقت پیش احکام میگفتین، باهاتون آشنا شده و تو گروه واتساپ خانمتون قرارش دادید و اونجا آدرس سایت رو گذاشتن. برای همین مزاحم شدم. اگه میشه سخت نگیرین.
سوالمون اینه که ارتباط از ناحیه پشت زن و نزدیکی از دبر حلاله؟
اگر خودش بخواهد چه؟
چون اگه از ناحیه قُبُل (جلو) ارتباط صورت دهیم، برای ازدواجش مشکل دار میشه. خودشم نمیذاره. [1]
نام مرجع تقلید:
آیت الله خامنه ای
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
وطی در دبر کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست. [2]
برای توضیحات بیشتر و تفصیلی و حکم وطی به دبر (نزدیکی از پشت) و اختلافات کامل اینجا را کلیک نمایید
برای اطلاع ازمضرّات وآسیب ها و عوارض رابطه مقعدی (وطی به دبر) برای فاعل و مفعول اینجا را کلیک نمایید
شایان ذکر است، در ازدواج با دختر باکره ی بالغه ی غیر رشیده ، به فتوای تمام مراجع، اذن از ولیّ دختر [3] لازم است و بدون اذن ولیّ دختر، عقد باطل است.
و اگر دختر، باکره و رشیده و بالغه باشد و مصلحت خود را تشخیص دهد، باز هم بنابر احتیاط واجب اذن لازم است و بدون اذن ولّی، حکم به صحت عقد نمیشود (وضعاً و تکلیفاً) [4] ولکن در این مسأله میتوانید به مجتهد دیگری با رعایت الاعلم فالاعلم رجوع نمایید. [5]
برای اطلاع از فتاوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید
نکته: به فتوای تمام مراجع، اذن از ولّی پسر لازم نیست، البته کار پسندیده و شایسته ای است. بله؛ اگر عدم اذن باعث ایذاء و ناراحتی والدین پسر شود و این ناراحتی از روی دلسوزی باشد، تکلیفاً اذن بر پسر لازم است.
شایان ذکر است در این مسأله فرقی بین عقد دائم یا موقت (متعه یا همان صیغه) نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] به صلاحدید گروه استفتائات،از آنجایی که در متن سوال عبارات نامناسب وجود داشت، مقداری در متن سوال تصرف گردید. لذا از سائل محترم عذر خواهیم.
[2] استفتائات جدید مقام معظم رهبری – استفتائات استانها، بخش نمایندگی ها (نماینده پاسخگو) – استفتاء کتبی از معظم له
[3] مراد از ولیّ دختر در این بحث، پدر و یا جدّ پدری است و مادر و جدّ مادری و برادر و عمو ودایی و... را شامل نمی شود.
[4] یعنی اگر اذن نگیرند هم تکلیفاً کار حرامی انجام داده اند و هم وضعاً عقد باطل است.
[5] استفتائات جدید مقام معظم رهبری، استفتاء 55349 – راهنمای فتاوا،ص 140، س 9