شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) در اذان و اقامه
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 2343
سؤال:
حکم شهادت ثالثه در اذان و اقامه چیست؟
نام مرجع تقلید:
آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
آیت الله سیستانی:
عبارت های .«اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» یا «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین» یا «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین وولیُ الله»یا«اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً امیرُ المُومنین ولیُ الله» جزء اذان و اقامه نیست هر چند شهادت و گواهی به ولایت و امارت (امیرالمومنین بودن) حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) به خودی خود مستحب است و کامل کننده شهادت به رسالت رسول اکرم صل الله علیه واله می باشد بنابر این خوب است بدون قصد جزئیت، بعد از به نیت قربت گفته شود [1]
آیت الله شبیری زنجانی:
«اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست البته ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین(علیهم السلام) از ارکان ایمان است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی از معنی تهی است و خوب است که پس از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تیمن و تبرک ، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین و سایر معصومین (علیهم اسلام) گفته شود و بنابر احتیاط به گونهاى گفته شود كه عرفاً از اجزاء اذان و اقامه به حساب نیاید.[2]
آیت الله مکارم شیرازی:
«اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. [3]
آیت الله وحید خراسانی:
«اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولی چون ولایت آن حضرت مکمل دین است ، شهادت به ولایت و امارت (امیرالمومنین بودن) در هر حال و از جمله بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» از افضل قربات است. [4]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] توضيح المسائل جامع، ج1، ص 327، م 1094 - منهاج الصالحین، ج 1، ص 178، المقصدالخامس، المبحث الاول، الفصل الثانی
[2] توضيح المسائل، ج 1، ص223، م 928 – المسائل الشرعیة، ص212، م 929 – استفتاء از سایت معظم له، سوال شماره 25637
[3] توضيح المسائل– ص162، م 843
[4] توضيح المسائل آیت الله وحید خراسانی مساله928 – منهاج الصالحین، ج 2، ص 168، المقصدالخامس، المبحث الاول، الفصل الثانی