منو

سه شنبه, 29 خرداد 1397 - Tue 06 19 2018

A+ A A-

فرادا کردن در وسط نماز جماعت (دو نماز را با یک نماز خواندن)

سؤال:

اگر امام جماعت در حین خواندن نماز است و شخصی به امام اقتدا کرده ولی از اول قصد داره که در نماز 4 رکعتی از وسط رکعت دوم جماعت رو رها کنه و خودش فرادی ادامه نمازش رو بخونه و بعد نماز صبح قضایش رو دوباره همون جماعت اقتدا کنه ایا نماز چنین شخصی ایراد داره یا نه؟

لطفا نظر تمام مراجع رو بفرستید

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله وحید خراسانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال که اضطرار و عذری نیست، فتاوای مراجع معظم تقلید از قرار ذیل است:

امام راحل، مقام معظم رهبری، آیات عظام شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی، بهجت، اراکی:

فرادی کردن نماز جماعت در اثناء، مانعی ندارد ولی احتیاط مستحب ترک این کار است مگر زمانی که عذر شرعی یا عرفی مهمّی برایتان پیش آید.

 

آیات عظام گلپایگانی، صافی گلپایگانی:

بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر سلام آخر نماز

 

آیت الله مکارم شیرازی:

جایز نیست مگر سلام آخر نماز

 

آیات عظام خویی، تبریزی:

درصورتی که از ابتدا قصد انفراد دارد، اصل نمازش بنابر احتیاط اشکال دار است، اما اگر اتفاقی قصد انفراد کرد، اشکال ندارد.

 

آیت الله سیستانی:

اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد فرادا نمايد، صحّت جماعتش محلّ اشكال است ولی نمازش صحيح است مگر آنكه به وظيفه فرادا عمل نكرده باشد كه بنابر احتياط واجب، بايد نماز را اعاده كند ولی اگر چيزی را كم و زياد كرده باشد كه در صورت عذر، نماز را باطل نمی كند، اعاده نماز لازم نيست مثلاً اگر از اول نماز قصد فرادا کردن آن را نداشته و قرائت را نخوانده ولی در حال ركوع چنين قصدی برايش پيدا شود، در اين صورت می‏تواند نمازش را به قصد فرادا تمام كند و لازم نيست كه آن را اعاده نمايد و همچنين است حکم اگر مأموم در نماز جماعت از اول نماز قصد فرادا کردن آن را نداشته و يك سجده را برای متابعت و همراهی زياد كرده باشد و بعد از آن چنین قصدی برایش پیش آید، امّا اگر مأموم از اول نماز قصد فرادا کردن آن را داشته و قرائت را نخوانده باشد، صحّت جماعت بلکه اصل نمازش محلّ اشکال است و بنابر احتياط لازم، بايد نمازش را اعاده كند مگر آنکه جاهل قاصر باشد و رکنی را به قصد متابعتِ از امام جماعت اضافه نکرده باشد که در این صورت لازم نیست نمازش را اعاده نماید.

شایان ذکر است؛ اگر فرد در بين نماز جماعت نيّت فرادا نمايد، نمی‏تواند دوباره نيّت جماعت كند و همچنين است بنابر احتياط واجب، اگر مردّد شود كه نيّت فرادا كند يا نه و بعد تصمیم بگيرد كه نماز را با جماعت تمام كند. ولی اگر شك كند كه در بين نماز نيّت فرادا كرده يا نه، بايد بنا بگذارد كه نيّت فرادا نكرده است.

آیت الله وحید خراسانی:

عدول از جماعت به فرادى در حال تشهّد قبل از سلام امام در صورتى كه از اوّل قصد عدول نداشته اشكال ندارد، و همچنين است قبل از تشهد در صورتى كه معذور باشد، و در غير اين دو صورت محلّ اشكال است، چه از اوّل نيت عدول داشته باشد يا در اثناء قصد عدول كند، ولى اگر به وظيفۀ منفرد عمل كرده نمازش صحيح است، و همچنين اگر بعد از گذشتن محل قرائت عدول كرده و از اوّل قصد انفراد نداشته نمازش از جهت ترك قرائت صحيح است.[1]

 

شایان ذکر است، در مورد سوالتان، نکته ای دیگر هم باید دقت کنید و آن این است:

الف) اگر در اثناء قرائت حمد و سوره ی امام جماعت در رکعت دوم قصد فرادی کردید، لازم است تمام حمد و سوره را (و به فتوای عده ای، مابقی حمد و سوره را) بخوانید.[2]

ب) اگر در حال قنوت قصد فرادی کردید، در اینکه آیا قرائت امام مجزی و کافی بوده یا باید مجدد خودتان حمد و سوره را بخوانید، اختلاف است:

امام راحل، مقام معظم رهبری آیات عظام: گلپایگانی، تبریزی، اراکی:

لازم نیست برگردید و حمد و سوره را بخوانید.

آیات عظام: خویی، سیستانی، وحید خراسانی:

بنابر احتياط، لازم است همه حمد و سوره را بخواند. [3]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] توضیح المسائل جامع، ج 1، ص490 ، م 1735 و 1737 و  1738 –  منهاج الصالحین، ج1، ص 241 و 242، م 783 و  785 -  توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص 460، م 1431 – توضیح المسائل مراجع ، ج 1، م 1423

 [2] در صورت اطلاع از فتوای مرجع تقلیدتان در همین موضوع، سوال را با نام مرجع خاص خودتان ارسال نمایید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

 [3] توضیح المسائل جامع، ج 1، ص490 ، م 1736 - منهاج الصالحین، ج1، ص 242، م 784  -  توضیح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص 460، م 1432 – توضیح المسائل مراجع ، ج 1، م 1424