خمس پول مضاربه- خمس وام و قرض
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 2553
سؤال:
1) اگر پولی را به مضاربه داده باشیم به کسی کار کند و پول هم در حال کار کردن در بازار است آیا به این پول خمس تعلق میگیرد ؟اگر این پول قرض باشد و مضاربه ای کار کند چطور؟
2) به قرض و وام خمس تعلق میگیرد؟
نام مرجع تقلید:
آیت الله سیستانی
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
جواب 1)
به طور کلّی هر نوع سرمایه گذاری بر وجه شرعی و سود حاصله از آن در انتهای سال خمسی اجمالاً مشمول خمس خواهد بود.
شایان ذکر است اگر مكلّف قبل از گذشت سال خمسی (اثنای سال)، خمس مال التجاره و سرمایه در گردش [1] را از خودِ آن مال نپردازد بلکه با درآمد بین سال پرداخت نماید، در انتهای سال خمسی، فرد مبلغی را كه بابت خمس پرداخت كرده، موجود فرض میكند و آن را به قیمت مال التجاره [2] و سایر درآمدهای مشمول خمس اضافه میكند و خمس مجموع آنها را حساب كرده، سپس مقدار خمس پرداخت شده را از آن كسر نموده و خمس باقيمانده را میپردازد.
به عنوان مثال، فردی که به خرید و فروش زمین مشغول است، قطعه زمین کوچکی را به قصد تجارت به مبلغ 1،500،000ریال با درآمد بین سالش خریداری مینماید. وی در همان موقع خمس این زمین به مبلغ 300،000ریال را از محل درآمد اثنای سالش پرداخت میکند. سایر درآمدهای مشمول خمس وی در پایان سال خمسیاش 2،200،000ریال میباشد. با فرض اینکه زمین مذكور در انتهای سال خمسی، 000،000،2ریال قیمت داشته باشد، کلّ موجودی ايشان به ضمیمه مبلغ خمس پرداختی 4،500،000ریال [3] میباشد كه خمس آن 900،000ریال میشود و اگر مبلغ خمس پرداختی سابق يعنی 300،000 ریال را از آن كسر نمايد، باقيمانده خمسی كه بايد بپردازد 600،000ریال میشود. [4]
جواب 2) برای اطلاع از جواب خود میتوانید اینجا را کلیک نمایید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] چنانچه شیء مذکور مال التجاره نباشد و از درآمد بین سال، خمس آن پرداخت شده باشد، کیفیت محاسبه خمس آن در کتاب مسائل خمس و زکات (متن اولیه و اصلی توضیح المسائل جامع)، فصل استفتائات خمس، سؤال (19 و 20) بیان شده است.
[2] مراد از قیمت مال التجاره، قیمت آخر سال آن است.
[3] این مبلغ از حاصل جمع 2،200،000 ریال و 300،000 ریال و 2،000،000 ریال بدست آمده است.
[4] مسائل خمس و زکات (متن اولیه و اصلی توضیح المسائل جامع)، ص 130، فرازی از س 29 و ص 93، م 126