منو

دوشنبه, 17 بهمن 1401 - Mon 02 06 2023

A+ A A-

حکم پوشیدن ابروی اصلاح شده و تاتو شده، انگشتر و النگو و زیور الات دیگر

سؤال:

پوشاندن ابروی برداشته شده و تاتو شده، انگشتر در دست و النگو یا برخی زیور الات در وجه و کفین چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

آیت الله سیستانی:

ابروان اصلاح شده (غیر از تاتو شده)، انگشتر، چه حلقه و چه غیرآن، و النگو یا دستبند، پوشیدن آن از نامحرم واجب نیست؛ حتی اگر زینتی باشد؛ منتهی با 4 شرط (اگر یکی از این شروط باشد، پوشش موارد فوق واجب است)

1) قصد سوء و به حرام انداختن دیگری نداشته باشد.

2) خوف به حرام افتادن خود را نداشته باشد.

3) فتنه عامّه و فتنه نوعیه نداشته باشد.

4) بنابر احتیاط واجب، قسمتی از بدن که پوشش آن واجب است (مثل بالای مچ) را بوسیله آن شیء نپوشاند.

شایان ذکر است، اگر یکی از شروط فوق (غیر از شرط چهارم) وجود داشته باشد باید حتی از محارم هم پوشاند.

ولی دیگر جواهرات را باید بپوشاند.

واما ابروان یا لب یا... تاتو شده؛ درصورتی که عرفاً زینت حساب شود(یا یکی از شرایط فوق را دارا باشد)، باید از نامحرم بپوشاند. [1]

 

آیت الله وحید خراسانی:

ابروان اصلاح شده: در فرض سوال واجب است از نامحرم بپوشاند.

ابروان تاتو شده: زینت است و باید از نامحرم پوشانیده شود.

حلقه ، انگشتر ، النگو و سایر طلاجات: حلقه و انگشتر را واجب است از نامحرم بپوشاند و در مورد بقیه زیور آلات مثل عینکی که زینت است یا ساعتی که زینتی است باید از نامحرم پوشانیده شود و هم چنین اگر از مچ بالاتر باشد. [2]

برای توضیحات بیشتر و کاملتر درباره احکام زینت هایی که پوشش آن واجب نیست،بنابر فتوای آیت الله سیستانی، (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای توضیحات بیشتر و کاملتر درباره احکام کامل تاتو و ناخن مصنوعی ، (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش "ابروان اصلاح شده" در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش "انگشتر و النگو و..." در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش موضع "تاتو شده" در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] الفقه للمغتربین، ص 200، س 498 و ص 203، س 519 و ص 205، س 526 -  استفتائات خصوصی از معظم له –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 11

[2] استفتائات کتبی خصوصی از معظم له – موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 11

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید