عیدالزهرا و صحت و معنا و سندیت حدیث رفع القلم [مناسبت مذهبی]
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: آخرین پرسش و پاسخ
- بازدید: 2401
- چاپ
سؤال:
با سلام خدمت استاد جلیل القدر و گروه استفتائات سایت سراج
معمولاً در مراسم عيد الزهرا كف زدن و پايكوبي ، رقص و... و حتّي اموري كه جميع فقهاء صريحاً فتوي به حرمتش دارند را مستند به حديث رفع القلم مي دانند آيا اين حديث سنداً صحيح است ؟
و اگر بالفرض صحيح باشد معناي حديث چيست و از آن چه برداشت مي شود.
لطفا فتوای همه مراجع را بفرمایید. برای منبر می خواهم
نام مرجع تقلید:
معروف مراجع
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
مقام معظم رهبري: هر عملى که وسيله سوء استفاده دشمنان اسلام يا موجب تفرقه بين مسلمين شود ، حرام و ممنوع است.
آيت الله تبريزي: روايت مزبور صحيح نيست و فرقي بين أيّام نيست و معصيت ، معصيت است.
آيت الله مكارم شیرازی: اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد ، بعلاوه مخالف كتاب الله است و معاذ الله كه ائمّه معصومين (علیهم السلام) اجازه ارتكاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند و بر فرض اعتبار ، معناى حديث اين است كه اگر كسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد نه اينكه عمداً آلوده گناه شود.
آيت الله صافي گلپایگانی: عيد الزّهراء با سائر ايّام در اين جهت فرقى ندارد و مورد رفع القلم نيست.
آیت الله نوری همدانی: چیزی به عنوان رفع القلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند.
آيت الله فاضل لنکرانی: حدیث رفع القلم صحیح نیست ، بلکه هر مسلمانی موظّف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در أیّام سال نسبت به آن وجود ندارد و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست. [1]
برای اطلاع از حکم شرعی "نام بردن اعضاي تناسلي در مجالسی که به جهت لعن و سبّ دشمنان است" اینجا را کلیک نمایید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] اجوبه الاستفتائات س905 ، استفتائات آیت الله تبريزي ج 2 س2107 ، سايت آیت الله مكارم ، جامع الاحكام آیت الله صافي ج2 ص129 س 158 ، سايت آیت الله نوری همدانی ، سايت آیت الله فاضل