منو

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

A+ A A-

مسائلی پیرامون تطهیر مخرج بول و غایط و تعداد دفعات شستن با آب و غیر آب [تخلی]

سؤال:

 با سلام :

دو سوال داشتم اول اینکه برای طهارت مخرج آیا اگر با آب مخرج رو تطهیر کنیم طوری که چیزی از نجاست نمونده باشه دست و مخرج هر دو پاک هست یا خیر؟

دوم اینکه برای طهارت آلت هم چطور باید عمل کنیم؟ همینکه از بالا آب بریزیم آیا تطهیر میشه؟ چطور میشه یقین پیدا کرد آب به هر قسمتی که نجس شده از جمله قسمت زیرین سر آلت رسیده؟

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی نوری همدانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به طور کلّی مسائل مربوط به طهارت مخرج بول (ادرار) و غائط (مدفوع) را طی چند مسأله بیان می کنیم:

مسأله 1) در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك مي شود :

اول: آنكه با غائط، نجاست ديگري مثل خون بيرون آمده باشد.

دوم : آنكه نجاستي از خارج به مخرجِ غائط رسيده باشد.

سوم : آنكه اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد و در غير اين سه صورت می شود مخرج را با آب شست و يا به دستوري كه در مسأله 4 و 5 گفته مي شود با پارچه و سنگ و مانند اينها پاك كرد، اگرچه شستن با آب بهتر است.

مسأله 2) مخرج بول با غير آب پاك نمی شود و اگر بعد از بر طرف شدنِ بول، يك مرتبه بشويند كافی است، ولی كسانی كه بولشان از غير مجرای طبيعی می آيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند و نيز زن حكم مرد را دارد و اين در صورتي است كه با آب قليل بشويند، ولي با آب جاري و كرّ يك مرتبه شستن كفايت می كند.

مسأله 3) اگر مخرج غائط را با آب بشويند، بايد چيزي از غائط در آن نماند، ولی باقی ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد، و اگر در دفعه اول طوری شسته شود كه ذرّه ای از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست.

مسأله 4) هرگاه با سنگ و كلوخ و مانند اينها غائط را از مخرج بر طرف كنند، پاك می شود و نماز خواندن مانعی ندارد و چنانچه چيزی هم به آن برسد نجس نمی شود.

مسأله 5) لازم است با سه سنگ يا سه پارچه مخرج را پاك كنند، با اطراف يك سنگ يا يك پارچه كافی نيست و با استخوان و سرگين پاك نمی شود و پاك كردن با چيز هائی كه احترام آنها لازم است، مانند كاغذی كه اسم خدا بر آن نوشته شده حرام است و اگر محل را با آن پاك كند، پاك نمی شود و نماز با آن نمی تواند بخواند.

مسأله 6) اگر شك كند كه مخرج را تطهير كرده يا نه، لازم است تطهير نمايد اگر چه هميشه بعد از بول يا غائط فورا تطهير مي كرده.

مسأله 7) اگر بعد از نماز شك كند كه قبل از نماز، مخرج را تطهير كرده يا نه، نمازی كه  خوانده صحيح است، ولی برای نماز های بعد، بايد تطهير كند.

مسأله 8) کسی که چیزی را با دست خود آب می کشد، اگر دست و آن چیز با هم آب کشیده شود، بعد از پاک شدن آن چیز، دست او هم پاک می شود. [1]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، فصل فی الاستنجاء، ص30 / همان، فصل فی المطهرات، ص23، التاسع: التبعیة / توضیح المسائل، احکام تخلی، ص25 و 26، از م65 تا م71 / همان، ص50، م213


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید