منو

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403 - Thu 04 25 2024

A+ A A-

استفاده از ترقه و مواد منفجره در چهارشنبه سوری - خرید و فروش ترقه - ضمان آسیبات به افراد و اموال [احکام مناسبتی]

سؤال:

 با عرض سلام محضر استاد بزرگوارمان حجت الاسلام و المسلمین راجی

استفاده از ترقه در شب چهارشنبه سوری در کوچه و خیابان و همچنین بیعش چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر موجب ترس يا خطر جانى شود جايز نيست و هم چنین اگر دولت منع کند حضرت آیت الله این گونه مقررات را که نفع جامعه در آن منظور شده تنفیذ می کنند.

همچنین اگر استعمال آن موجب ضرر زدن به مردم باشد از اين جهت كه ايجاد رعب و ناراحتى مى كند و گاهى خطرهاى بيشترى دارد بنا بر اين جزء آلات حرام است و خريد و فروش آن جايز نيست.

شایان ذکر است؛ اگر بواسطه استعمال ترقه یا مواد منفجره به کسی آسیبی وارد شود یا جنینی سقط شود  یا خسارت مالی بر افراد وارد شود، اگر عرفاً مستند به وی باشد، ضامن است. [1]

برای اطلاع از مجازات "ساخت، روش و واردات مواد آتش زا و مجازات اخلال گران آسایش عمومی در شب چهارشنبه سوری اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از مسائلی پیرامون "چهارشنبه آخر سال شمسی (چهارشنبه سوری) و استفاده از مواد محترقه" مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]  مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1، ص156 / همان، ج3، ص175 /همان ، ج5، ص169 / نشریه پیام دین، نوروز 2، ص 12 و 15 / هفته نامه فرهنگ اسلام ، ویژه نامه بهار1379، ص2 / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش "ایمیل های نجف" و همچنین بخش "کلیشه"


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید