منو

جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

A+ A A-

محتمل الاعلمیة بودن بین دو یا چند مرجع - احتیاط بین مراجع [تقلید]

سؤال:

 بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

چنانچه مستحضرید در مساله 4 رساله آیت الله العظمی وحید خراسانی آمده است : "اگر بين دو مجتهد يا بيشتر در فتاواى مورد ابتلا علم به اختلاف باشد ـ اگر چه اجمالا ـ در صورتى كه بداند يا حجّت شرعيّه بر تساوى آنان در علم باشد بايد به فتواى كسى كه فتواى او مطابق با احتياط است عمل كند ، و چنانچه فتواى يكى از آنان مطابق با احتياط نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به قصر و ديگرى فتوا به تمام بدهد ـ احتياط كند به جمع بين آن دو.

و اگر احتياط ممكن نباشد ـ مثل اين كه يكى فتوا به وجوب عملى و ديگرى فتوا به حرمت عملى بدهد ـ يا مشقّت داشته باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه ورع او در فتوا دادن بيشتر است عمل كند ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.

و همچنين است در غير اين صورت ـ چه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد و يا وجود اعلم محتمل باشد ـ اگر احتياط ممكن بوده و مشقّت نداشته باشد.

و اگر احتياط ممكن نباشد يا مشقّت داشته باشد ، در صورتى كه وجود اعلم معلوم ولى معيّن نباشد ، چنانچه احتمال اعلميّت در يك طرف بيشتر باشد بايد به فتواى او عمل كند ، و اگر مساوى باشد بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است.

و در صورتى كه وجود اعلم محتمل باشد بنابر احتياط بايد به فتواى كسى كه گمان دارد يا احتمال مى دهد اعلم است يا احتمال اعلميّت در او اقوى است عمل كند ، و گرنه بنابر احتياط بايد به فتواى اورع در فتوا عمل نمايد ، و اگر در اين جهت هم متساويند مخيّر است."

با توجه به آنکه شناخت اعلم مشکل است گمان می رود که اعلم یکی از حضرات آیات عظام سیستانی یا وحید خراسانی بوده و یا این دو بزرگوار مساوی باشند. آیا در این حالت وظیفه فرد احتیاط بین دو بزگوار به ترتیبی است که در مساله 4 رساله آیت الله وحید خراسانی آمده است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی وحید خراسانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

از جزئیات سوال اطلاعی نداریم و نفیا و اثباتا در مورد اعلمیت اظهار نظر نمینیم ولی به طور کلی چنانچه اطمینان به اعلمیت هر کدامشان دارید، از همان تقلید نمایید و بریء الذمه هستید. و اگر شک در اعلمیت این دو مرجع بزرگوار داشته باشید، با توضیحاتی که در مسأله 4 توضیح المسائل آمده، باید بین این دو مرجع احتیاط نمایید. [1]

برای اطلاعات بیشتر از سوال مورد بحثتان می توانید اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] منهاج الصالحین، ج2، کتاب التقلید، الصفحة الرقم الحادیة عشرة، م8توضیح المسائل، احکام تقلید، ص192، م4  استفتاء معظم له، شماره استفتاء: 11102 –  سایت رسمی معظم له، فصل تقلید، س7

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید