منو

جمعه, 10 فروردين 1403 - Fri 03 29 2024

A+ A A-

تسهیلات بانک مسکن - فرق تسهیلات و قرض - راه حل های وام های بانکی [بانکداری]

سؤال:

سلا و خدا قوت

ببخشید شوهرم دو حساب در بانک مسکن برای خرید خانه باز کرده

یکی برای خودش( مقلد رهبر)و یکی هم برای من وام با سود ۹ درصد وباز پرداخت۱۲ ساله (وام مسکن یکم)

از نظر شرعی این وام مشکلی داره؟؟

اگه میشه نظر رهبر و بفرمایید.

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، آیت الله العظمی سیستانی (حفظهما الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سوال، وام مسکن جزء تسهیلات می باشد (تسهیلات فروش اقساطی) نه قرض، لذا احکام تسهیلات جاری می شود.

و به طور کلّی چنانچه در تسهیلات شرط دیرکرد وجود داشته باشد، به فتوای معروف مراجع از جمله آیت الله سیستانی این تسهیلات ربوی و حرام است؛ و اینکه عده ای گمان می کنند راه حلش این است که شما شرط دیرکرد را قبول ننمایید، این مکفی نیست و این راه را از آنجا که تطابق بین ایجاب و قبول نیست، معظم له قبول نمی فرمایند.

بله، در بین مراجع معظم تقلید ، تنها مقام معظم رهبری نوعی خاص از دیرکرد و خسارت تأخیر تأدیه یا وجه التزام را که فقهای شورای نگهبان تصویب نموده­اند را از مصادیق ربا نمی دانند و جایز می­دانند. بدین صورت كه در ضمن عقد بانك با متقاضی وام (اعم از تسهیلات و قرض) شرط می­كند "در صورت عدم تسويه كامل اصل بدهی ناشی از قرار‌داد تا سررسيد مقرّر، به علّت تأخير در تأديه بدهی ناشی از اين قرار‌داد از تاريخ سررسيد تا تاريخ تسويه كامل بدهی، مبلغي به ذمّه امضا كننده اين قرار‌داد تعلّق خواهد گرفت."

شایان ذکر است، گاه در اعطای تسهیلات (غیر قرض)، بانک یا مؤسّسه پیش شرط مالی معیّن می کند مثل این که این تسهیلات به کسانی اختصاص پیدا می کند که برای چندماه زودتر در بانک یا مؤسّسه افتتاح حساب کرده باشند، این افتتاح حساب به دو شیوه مرسوم است:

الف.حساب پس انداز قرض الحسنه

 ب. سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت

این پیش شرط تسهیلات به خودی خود اشکالی ندارد ولی در صورتی که افتتاح حساب از نوع پس انداز است متقاضی تسهیلات در ضمن قرض دادن به بانک یا مؤسّسه نباید شرط دریافت تسهیلات از بانک یا مؤسّسه بنماید و گرنه قرض وی به بانك یا مؤسّسه ربوی محسوب می شود. و حكم سرمایه گذاری بانكی قبلاً بیان شد.

ج. گاه این امر با واگذاری اوراق حق تقدّم صورت می گیرد، اوراق حق تقدّم اوراقی هستند كه فعلاً بانك مركزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مجوّز انتشار آن را به بانك مسكن داده است و فرد دارای این اوراق می تواند بدون افتتاح حساب چند ماهه در بانك و بدون گذاشتن پول پیش، با تهیه این اوراق اقدام به دریافت تسهیلات نماید، كه ماهیت آن نوعی حق امتیاز وام است كه می تواند در قالب مصالحه یا معاوضه در ازای دریافت مبلغی به فرد واگذار شود یا در ازای تملیك یا هبه مبلغ معیّن در اختیار فرد قرار داده شود.

لازم به ذکر است؛ بانك نمی تواند مبلغی از اصل تسهیلات اعطایی را مسدود نموده و به متقاضی تسهیلات ندهد ولی سود آن را از وی دریافت نماید. [1]

برای اطلاع از احکام کامل تسهیلات فروش اقساطی (مثل وام خودرو، مسکن و...) و همچنین راه حل شرعی دریافت این وام (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از چند راه حل برای گرفتن وام های ربوی از بانک ها مطابق با فتوای آیت الله سیستانی، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از راه حلی دیگر راجع به گرفتن خسارت تاخیر تادیه (دیرکرد - وجه التزام) در بانک های خصوصی، دولتی، مشترک اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] منهاج الصالحین، ج1، مستحدثات المسائل، الاقتراض الایداع (1) ، ص398، قبل از م2 – موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(سلام الله علیها)، مجموع احکام9، قسمت معاملات و امور بانکی، ص48 و ص50 – احکام بانک ها و مؤسسات مالی اعتباری و صندوق های قرض الحسنة،ص8 و 13 – استفتاء خصوصی از معظم له

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید