شوخی و مزاح و شرایط شوخی ممدوح و پسندیده
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: احکام بند انگشتی
- بازدید: 700
عن حسن بن علی (علیهما الصلاة و السلام):
ألْمِزاحُ يَأْکُلُ الْهَيْبَةَ، وَقَدْ أکْثَرَ مِنَ الْهَيْبَةِ الصّامِت [1]
نقل شده که حضرت امام حسن مجتبی (صلوات الله و سلامه علیه) فرمودند:
مزاح و شوخی - زياد و بيجا - شخصيّت و وقار انسان را از بين می برد، و چه بسا افراد ساکت دارای شخصيّت و وقار عظيمی می باشند.
سوال:
روایات در باب شوخی و مزاح دو گونه است، برخی روایات مشوق است، مانند روایت معمّر بن خلّاد و فضل بن أبی قرّه و یونس الشيبانی و ... و روایاتی مزاح و شوخی را مذموم میدانند مانند روایت ابن القداح و محمد بن مروان و... کدام دسته از روایات دارای رجحان می باشد؟ اگر جمع ممکن است حدّ و حدود شوخی پسندیده و ناپسند چیست؟
مقام معظم رهبری:
به طور اگر شوخی مستلزم مفسده و حرامی ( مثل شوخی با نامحرم یا مثل توهین و مسخره دیگران و......) نباشد به خودی خود اشکال ندارد.
آیت الله بهجت : به نحوی که موجب ایذاء شنونده نشود، مانعی ندارد.
آیت الله تبریزی : شوخی هایی که داخل عنوان لهو نیست که مزاح نامیده می شود با وصف مؤمن بودن منافات ندارد.
آیت الله سیستانی: از مجموع روایات استفاده می شود که شوخی مذموم آن است که مشتمل بر گناه باشد یا منافی با متانت و وقار باشد و شوخی ممدوح آن است که موجب انبساط خاطر بدون گناه و با محافظت بر وقار و متانت باشد.
آیت الله صافی گلپایگانی : در مورد سؤال ظاهرا دو دسته روایات، قابل جمع است به اینکه روایات ناهيه حمل شود بر مواردی که مزاح از حدّ متعارفخارج و موجب سبکی مزاح کننده و توهین به طرف باشد .
و روایات مقابل حمل بر مورد مزاح متعارف شود و موجب سرور طرفین باشد بدون توهين، و امور دیگر مرجوح بر آن مترتب نشود و حدّ مزاح پسندیده همان است که اشاره شد.
آیت الله مکارم شیرازی : شوخی در جای خود و در حد متعادل اشکالی ندارد، مشروط بر این که آلوده به گناه نباشد.
و ذر پاسخ کامل تری فرمودند: [2]
«مزاح» اگر در حد اعتدال باشد و آلوده به گناهي نشود، نه تنها چيز بدي نيست بلکه مي توان آن را بخشي از مسأله حسن خلق و گشاده رويي و اخلاق فاضله محسوب داشت و بي شک اگر به افراط کشيده شود، يا با گناه آلوده گردد مبدل به يکي از رذايل اخلاقي مي شود و گاه ممکن است خطرات آن از خطرات سخنان جدي بيشتر باشد، چرا که در مزاح نوعي آزادي وجود دارد که در سخنان جدي نيست.
آیت الله نوری همدانی: در مواردی که شوخی موجب غفلت از خدا و دلبستگی به دنیا باشد یا مستلزم ایذاء و یا مشتمل بر دروغ و مانند آن باشد، مذموم است و در مواردی که موجب سرور و خوشحالی مؤمنین باشد، ممدوح است. [3]
نتیجه:
شرایط شوخی و مزاح ممدوح و پسندیده:
1. در شوخی افراط نکند.
2. شوخی موجب غفلت از خداوند متعال نگردد.
3. دلبستگی به دنیا نیاورد.
4. لهو نباشد.
5. موجب قساوت قلب و تاریکی دل نگردد.
6. موجب از بین رفتن متانت، وقار و هیبت او نشود و او را در دید دیگران سبک ننماید و سبب وهن و صدمه آبرویی به او نگردد.
7. شوخی در ایام غم و عزا مناسب نیست، خصوصا ایام عزای اهل بیت علیهم السلام.
8. از محدوده شرع خارج نباشد و سبب گناه نگردد، مانند اینکه:
* شوخی دروغ نباشد.
* تهمت به شخص یا گروهی نزند.
* از شخص یا گروهی در شوخی خود غیبت نکند.
* به سبب شوخی او کسی مسخره و اذیت نشود؛ زیرا رنجاندن و آزار مؤمن و استهزاء و تمسخر او حرام است.
* با شوخی مؤمنی را نترساند و به هول و هراس نیاندازد .
* ایجاد خصومت و دشمنی ننماید.
* موجب افشاء اسرار و رازهای پنهان اهل ایمان نگردد.
* توهین به مخاطب نباشد و سبب شرمندگی و خجالت و ریختن آبروی مؤمنی نشود.
* محتوای شوخی موجب وهن دین نگردد؛ مانند لطیفه هایی که در آن از شخصیت های مذهبی و دینی استفاده می گردد، مانند انبیاء، ائمه و امامزادگان عليهم السلام ، علمای دینی و...
* شوخی با نامحرم نوعا زمینه ساز فساد است و هر نوع شوخی با نامحرم که مهیج یا محرک بوده یا خوف فتنه و فساد در آن است حرام می باشد، نامحرم هر که باشد فرقی نمی کند غریبه باشد یا خویشاوند، مانند: خواهر زن، دخترعمو، دخترعمه، دختردایی، دختر خاله، زن داداش، زن عمو، زن دایی، کلفَت و خادم ، همکار و...
و برعکس موارد فوق یعنی شوخی بانوان با مرد نامحرم که زمینه ساز فساد گردد نیز حرام است.
* فحش دادن و دشنام گفتن به مؤمنین حرام است، حتی اگر شوخی باشد.
* به نظر جمعی از فقهاء عظام، استفاده از کلمات رکیک در شوخی حرام است، بلکه استفاده از کلمات رکیک، مطلقا جایز نیست در شوخی یا غیر شوخی، مگر بین زن و شوهر مشروط به آن که به عنوان دشنام و ناسزا نباشد و در حضور دیگران هم نباشد.
* استفاده از شعرهای خنده دار در نغمه های غنایی و اجرای آن همراه رقص های فساد انگیز یا سایر کارهای حرام جایز نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] الامام حسن ج۷T ص۱۳۹، ح۳۵
[2] استفتاء از سایت رسمی معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری: 140101250030
[3] نشریه پیام دین (نور)، شماره 48، عنوان شوخی و مزاح، ج1، از ص15 تا ص23 / استفتاء خصوصی مکتوب از مراجع معظم تقلید