منو

جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

A+ A A-

9ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و ... - فتوای آیت الله مکارم شیرازی [مناسبت مذهبی]

 

فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در باب

" 9ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و ..."

اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا

سؤال:

لعن یا اهانت به یکی از خلفا و همچنین عایشه و حفصه، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟ آیا بیان مطاعن ایشان در مجالس عمومی جایز است؟ تشکیل مجالس عیدالزهرا، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟

پاسخ:

لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.

 

مراسم فرحة الزهرا

سؤال:

نظر حضرت عالی درباره ی روز نهم ماه ربیع الاول (عیدالزهرا) چیست؟ آیا در این روز سفارش به شادی شده است یا نه؟ در ضمن مراسماتی امروزه گرفته می شود و در آن از کلمات رکیک و دور از ادب استفاده می شود و در بعضی جاها مردها لباس زنانه می پوشند، حکم آن چیست؟

پاسخ:

ما روز نهم ربيع را به مناسب شروع ولايت و امامت حضرت مهدي (عج) جشن مي گيريم و اين روزي است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن اين روز يک امر عرفي است و وجه شرعي ندارد. بعضي افراد کارهاي ديگري به اين مناسبت اضافه کرده اند که ما در اين مورد صحبتي نمي کنيم.

 

انجام اعمال زشت در روز نهم ربیع الاول

سؤال:

شیعیان در روز نهم ربیع الأوّل به مناسبت عید الزهراء(علیها السلام)مراسم جشن و سرور بر پا مى کنند. در برخى از این مراسم آنچه از سخنان رکیک، و حتّى خلاف مى دانند، مى گویند; بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن در مى آورند! و هنگامى که به آنان تذکّر داده مى شود، به روایت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و مى گویند طبق این روایت، اعمال مذکور اشکالى ندارد. آیا این اعمال، جایز و موجب رضاى خدا و اهل بیت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجیه روایت رفع قلم چیست؟

پاسخ:

اوّلا: روایتى با عنوان رفع قلم در آن ایّام مخصوص، در منابع معتبر نداریم.
ثانیاً: بر فرض، چنین چیزى باشد (که نیست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنین روایتى قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانى مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهاى زشت دیگر.
و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههاى صحیحى دارد، نه این راههاى خلاف.

 

جشنهای روز نهم ربیع الاول

سؤال:

چند سالى است بعضى از هیأتهاى مذهبى توسط بعضى از مداحان، نهم ربیع الاوّل را جشن مفصّلى مى گیرند و تا دیر وقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعى رعایت مى شود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟ 
ب) آیا ائمّه اطهار(علیهم السلام) هم در این ایّام جشن مى گرفتند و شادى داشته اند؟ 
ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافى را انجام دهند؟ 
د) با چه بیان و دلیلى مى توان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکى؟

پاسخ:

در این جا نکاتى باید مورد توجّه قراد گیرد:
الف) تولّى دوستان اهل بیت عصمت(علیهم السلام) و تبرّى از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست
ب) نباید کارى کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد
ج) نباید به نام مقدّس اهل بیت(علیهم السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد.
د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه ها و حالت خواب است و معاذ الله که ائمّه معصومین(علیهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.

 

اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا

سؤال:

اهانت به بعضی خلفاء در نهم ربیع الاول که در نظر عده ای ایام فرحه الزهراء نامیده شده، چه حکمی دارد؟

پاسخ:

لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان می شود خودداری شود و اهانت به مقدسات دیگران نکنند و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. [1]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] استفتائات سایت معظم له

 

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید