مرگ مغزی و هدیه اعضاء برای پیوند به بیماران نیازمند همراه با اختلافات [تشریح و پیوند اعضاء]
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: احکام شرعی
- بازدید: 2875
- چاپ
سؤال:
اگر کسی به بیماری مبتلا شود و پزشکان از معالجه ی او قطع امید نموده و غیرقابل علاج شود و به گفته پزشکان به زودی مرگ وی حتمی گردد، (مثل مواردی که با مرگ مغزی مواجه می شود) آیا میتوان قبل از مرگ او اعضای حیاتی بدنش را (مانند قلب ،کلیه و ...) جدا نمود و به دیگری پیوند زد؟
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی) :
اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی یا باعث تسریع در مرگ و قطع حیات او شود حکم قتل او را دارد و جائز نیست، و در غیر این صورت (برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی یا باعث تسریع در مرگ و قطع حیات او نشود) اگر با اذن قبلی خود او باشد و یا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی بهجت (حفظه الله تعالی):
نمیتوان
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (حفظه الله تعالی):
جدا نمودن اعضایی که قوام حیات به آنها است از بدن مسلمان جایز نیست. چه در حال حیات و چه بعد از مرگ، گرچه خود او راضی باشد. و در غیر آن از اعضاء، جدا نمودن آنها از بدن مسلمان بنابر احتیاط جایز نیست امّا از بدن کافر مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی(حفظه الله تعالی):
جائز نیست و در حکم قتل نفس است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی):
خیر، جائز نیست و وصیت مذکور باطل است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(حفظه الله تعالی):
قبل از مرگ او جایز نیست و در بعض موارد که سبب تسریع مرگ بیمار شود و مرگ او مستند به آن شود، تبعات خاص خود را دارد[1] بلکه اگر موجب سرعت مرگ نشود، باز هم تبعات خاص خود را دارد.[2] بله بعد از مرگ او در صورتی که حیات نفس محترمه موقوف به پیوند باشد، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (حفظه الله تعالی):
خیر.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):
درصورتی که مرگ مغزی قطعی باشد و هیچ گونه احتمال بازگشت در آن وجود نداشته باشد، برداشتن اعضاء برای نجات بیمارانی که جانشان در خطر است، مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (حفظه الله تعالی):
در صورتی که فرد دچار مرگ مغزی شده، اگر متخصصین، مرگ قطعی او را تایید کنند، می توان اعضای او را قطع و به بیماران پیوند بزنند. ولی اگر وصیت نکرده است، این کار باید با اذن و برنامه از طرف فقیه انجام شود.
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (حفظه الله تعالی):
در فرض سؤال جائز نیست. [3]
برای اطلاع از احکام کامل همین موضوع (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] مثلاً قلب را بردارند، میمیرد؛ پس جایز نیست
[2] مثلاً دست او را بردارند، باز حرام است و باید دیه بدهند
[3] منهاج الصالحین، ج1، مستحدثات المسائل، فصل 19، احکام الترقیع، ص 426، م 61 و 62 – المسائل المنتخبه، ص 309، م 61 و 62 – استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص 203 و 204 – اجوبة الاستفتائات، ص 308 و 309، س 1287 و 1292 – سایت استانها، ویژه نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 484000 و استفتاء: 483999 – استفتاء خصوصی کتبی از مراجع معظم تقلید –موسسه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 15، ص 43