منو

جمعه, 31 فروردين 1403 - Fri 04 19 2024

A+ A A-

مسائلی از مقام معظم رهبری پیرامون احکام "رقص"

«بسم الله الرحمن الرحیم»

مسائلی مهم از مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)

پیرامون احکام "رقص":

 معنای رقص و فرق آن با حرکات ورزشی:
رقص عبارت است از حرکاتی که بر اساس لعب و بازی به اندام می‌دهند. لذا اگر بر اساس لعب نباشد، بلکه بر اساس نظمِ دارای غایت و هدف باشد، رقص نیست؛ مثل اجرای کاتا در ورزش­‌های رزمی که اگرچه زیباست، اما رقص نیست. یا حرکات ژیمناستیک یا نرمش­‌های زورخانه‌­ای. بنابراین مقوّم مفهوم رقص، لعب بودن حرکات است.

 
رقصی حرام است که مظهر لهو باشد
هر رقصی حرام نیست، بلکه آن رقصی که مظهر لهو است، حرام است.

 
مصادیقی از رقص لهوی و غیر لهوی
1) تبدیل کردن جلسة عروسی یا غیر عروسی زنانه به جلسة رقص، به­‌گونه­‌ای که یکی پس از دیگری بلند شود و مفصلاً برقصد، این رقص محل اشکال است. لذا احتیاط واجب این است که این نوع رقص انجام نگیرد؛ حتّی در مجالس زنانه. (آنجایی­ که مستلزم حرام، یا مهیّج شهوت، یا در مقابل نامحرم باشد، بحث دیگری است؛ چه زن در بین زنان، چه مرد در بین مردان). پس، از مواردی­­که اثر لهویت در آن بارز است، این است که در مجلس زنانه در رقصیدن زنان اغراق کنند؛ به طوری­که مجلس را به مجلس لهو تبدیل کنند؛ این محل اشکال است و به احتیاط واجب، حرام است.
اما اگر مثلاً در مجلس زنانه به خواهر داماد یا خواهر عروس اصرار می‌کنند که حرکتی کند و بنشیند، با اینکه رقص هم صدق می‌کند، امّا این رقص حرام نیست.
2) لهویّت رقصیدن مرد در مقابل مردان روشن‌تر است؛ چون رقص زن در مجالس زنانه متعارف است؛ به خصوص در مجالس عروسی، که خیلی جنبة لهویّت آن محسوس نیست. امّا رقصیدن مرد در بین مردان، از مصادیق لهو است.
بنابراین رقصی که به­ طور قطع از مصادیق لهو است، مثل همان مثال­‌هایی که بیان شد، بنابر احتیاط حرام است. اما رقص­‌هایی­ که از این قبیل نباشد، مثل رقص زن در مقابل شوهر، لهو مضلّ نیست. همچنین رقص زن در مجالس زنانه، به­‌گونه­‌ا‌ی که صدق عنوان لهو نکند، حرام نیست، والله العالم.
نکته:
رقصی ­که مستلزم حرام یا مهیّج شهوت یا در مقابل نامحرم باشد، حرام است.

مسئله:
رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين‌كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اين‌صورت هم اگر به‌گونه ‏اى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده‏‌اى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست.

شرکت در مجلس رقص

مسئله: شرکت در مجلس رقص اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامى باشد، جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد و در صورتى که ترک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، مصداق نهى از منکر محسوب شود، بايد از آنجا خارج شود.

رقص زن برای شوهر

مسئله: اگر رقص زن براى شوهر همراه ارتکاب حرامى [مانند موسيقى و آواز حرام] نباشد، اشکال ندارد.

ایجاد مراکز آموزش رقص

مسئله: ايجاد مراکز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد و به احتياط واجب جايز نيست. [1]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] رساله آموزشی ج 2، ص 147 و 148 – مکاسب محرمه ج 324، ص 2 و ج 325، ص 6  –  سایت استان ها، بخش نمایندگی ها

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید