Notice: Use of undefined constant DS - assumed 'DS' in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/ftmyn/kh.framework.php on line 20

Notice: Undefined variable: KH_TEMPLATE_MODULE_STYLES in /var/www/html/fa/templates/kh_yasin/component.php on line 27
حکم نزدیکی با همسر از پشت (جماع مقعدی یا وطی در دبر)
Logo

حکم نزدیکی با همسر از پشت (جماع مقعدی یا وطی در دبر)

حکم نزدیکی با همسر از پشت (جماع مقعدی)

در حال حیض:

امام خمینی: کراهت شدیده دارد و احتیاط آن است که ترک کند مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.

مقام معظم رهبری: وطی در دبر کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی ‏نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست.

آیت الله العظمی سیستانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد. و اگر راضی نباشد، احتیاط واجب در ترک آن است.

آیت الله  العظمی شبیری زنجانی: در حال حیض احتیاط موکّد، ترک آن است و مرد نمی تواند بدون رضایت زن به این کار اقدام ورزد.

آیت الله  العظمی صافی گلپایگانی: نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه. [1]

آیت الله  العظمی فاضل لنکرانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد و در صورت عدم رضایت وی حرام است.

آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط و اولی (بنابر احتیاط مستحب) در هر دو حال (حیض و غیر حیض) ترک است و در حال حیض احتیاط ترک شدیدتر است.

آیت الله العظمی نوری همدانی: نزدیکی در دبر زن در هیچ صورتی جایز نیست. [2]

آیات عظام اراکی، بهجت، تبریزی، خویی، مکارم شیرازی، وحیدخراسانی : بنابر احتیاط واجب نزدیکی نکند. [3]

 

در حال پاکی:

امام خمینی: کراهت شدیده دارد و احتیاط آن است که ترک کند مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.

مقام معظم رهبری: وطی در دبر کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی ‏نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست.

آیت الله  العظمی اراکی: کراهت شدیده دارد و احتیاط مستحب آن است که ترک کند؛ مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.

آیت الله  العظمی بهجت: کراهت شدیده دارد.

آیات عظام خویی، تبریزی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست.

آیت الله العظمی سیستانی: بدون رضایت زن بنابراحتیاط واجب جایز نیست و در صورت رضایت کراهت شدیده دارد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی: وطی زن در دبر، شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و مرد نمی تواند بدون رضایت زن به این کار اقدام ورزد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد و در صورت عدم رضایت وی حرام است.

آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط و اولی (بنابر احتیاط مستحب) ترک است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: این کار بدون رضایت زوجه حرام و با رضایت وی کراهت شدید دارد. ضمناً اشکال پزشکی آن، قابل انکار نیست و تکرار آن سبب نوعی انحراف جنسی می شود.

آیت الله العظمی نوری همدانی: نزدیکی در دبر زن در هیچ صورتی جایز نیست.

آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر زن راضی باشد، بنابر اظهر کراهت شدیده دارد. [4]

برای اطلاع ازمضرّات و عوارض رابطه مقعدی (وطی به دبر) برای فاعل و مفعول  اینجا را کلیک نمایید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 [1] شایان ذکر است، معظم له در توضیح المسائل فارسی، م 456 :  قائل به کراهت شدیده شده اند و در هدایة العباد، ج1، ص 43، م 246:  به صورت احتیاط واجب قائل به حرمت شده اند، و در استفتایی که از معظم له درباره این تناقض شد، نظر نهایی را ایراد فرمودند که متن سؤال از قرار ذیل است:

با توجه به کتاب  هدایة العباد معظم له، ج1، ص 43، م 246 و توضیح المسائل، م 456 لطفاً بفرمایید: حکم نزدیکی در دبر زن در حال طهر و حیض در دو صورت زیر چه حکمی دارد؟

الف) بارضایت کامل زن

ب) با عدم رضایت زن

جواب از معظم له: یسمه تعالی. نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه

[2] شایان ذکر است فتوای معظم له، کراهت شدیده بوده، آنچنان که در بعضی رساله ها و تعلیقه عروه آمده است، ولی اخیراً عدول کرده اند و فتوا به حرمت دارند. (استفتاء کتبی از معظم له – استفتاء شفاهی از نماینده معظم له)

[3] شایان ذکر است در مورد فتوای آیت الله تبریزی: در صراط النجاة، ج 2 ، ص 195، س 545  آورده اند: با رضایت زوجه احتیاط مستحب در ترک است و بدون رضایت باید ترک شود و حرام است و فرقی بین ایام عادت و ایام پاکی نیست؛ ولی ظاهراً این متن اشتباه است و یا عدول کرده اند چون در منابع دیگر احتیاط واجب به حرمت داده اند. از جمله:

استفتائات جدید، ج 1، ص 330، س1463 – استفتائات جدید، ج 2، ص 127، س 1349 – منهاج الصالحین، ج 1، ص67، م 228 – استفتاء خصوصی کتبی از معظم له -  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 10، ص 53 (همه احتیاط واجب در حرمت دارند، چه در حال حیض و چه در ایام پاکی)

[4] العروة الوثقی، احکام حائض، مورد السابع، و همچنین العروة الوثقی، کتاب النکاح، فصل احکام دخول، م 1 –  تحریر الوسیله، ج 2، ص 241، م 11 – توضیح المسائل مراجع ذیل م  450   استفتائات آیت الله بهجت ج 4 س 4786 و 4788 و 4809   صراط النجاة آیت الله خویی، ج 2 ، ص 195، س 545   منهاج الصالحین آیت الله سیستانی م 228 –  استفتائات جدید مقام معظم رهبری   استفتائات استانها، بخش نمایندگی ها (نماینده پاسخگو) –  استفتاء کتبی از مراجع معظم تقلید –  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 10، ص 53

 

مدارک تمام مطالب و پاسخ به مسائلی که در این سایت می بینید در ارشیو مجموعه موجود است و در صورت لزوم قابل ارائه است