حکم نزدیکی با همسر از پشت (جماع مقعدی یا وطی در دبر)
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: احکام جنسی و زناشویی
- بازدید: 67836
حکم نزدیکی با همسر از پشت (جماع مقعدی)
در حال حیض:
امام خمینی: کراهت شدیده دارد و احتیاط آن است که ترک کند مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.
مقام معظم رهبری: وطی در دبر کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست.
آیت الله العظمی سیستانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد. و اگر راضی نباشد، احتیاط واجب در ترک آن است.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی: در حال حیض احتیاط موکّد، ترک آن است و مرد نمی تواند بدون رضایت زن به این کار اقدام ورزد.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه. [1]
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد و در صورت عدم رضایت وی حرام است.
آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط و اولی (بنابر احتیاط مستحب) در هر دو حال (حیض و غیر حیض) ترک است و در حال حیض احتیاط ترک شدیدتر است.
آیت الله العظمی نوری همدانی: نزدیکی در دبر زن در هیچ صورتی جایز نیست. [2]
آیات عظام اراکی، بهجت، تبریزی، خویی، مکارم شیرازی، وحیدخراسانی : بنابر احتیاط واجب نزدیکی نکند. [3]
در حال پاکی:
امام خمینی: کراهت شدیده دارد و احتیاط آن است که ترک کند مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.
مقام معظم رهبری: وطی در دبر کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست.
آیت الله العظمی اراکی: کراهت شدیده دارد و احتیاط مستحب آن است که ترک کند؛ مخصوصاً اگر زن راضی نباشد.
آیت الله العظمی بهجت: کراهت شدیده دارد.
آیات عظام خویی، تبریزی: بنابراحتیاط واجب جایز نیست.
آیت الله العظمی سیستانی: بدون رضایت زن بنابراحتیاط واجب جایز نیست و در صورت رضایت کراهت شدیده دارد.
آیت الله العظمی شبیری زنجانی: وطی زن در دبر، شدیداً مکروه است و خلاف احتیاط استحبابی است و مرد نمی تواند بدون رضایت زن به این کار اقدام ورزد.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: اگر زن راضی باشد کراهت شدیده دارد و در صورت عدم رضایت وی حرام است.
آیت الله العظمی گلپایگانی: احوط و اولی (بنابر احتیاط مستحب) ترک است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: این کار بدون رضایت زوجه حرام و با رضایت وی کراهت شدید دارد. ضمناً اشکال پزشکی آن، قابل انکار نیست و تکرار آن سبب نوعی انحراف جنسی می شود.
آیت الله العظمی نوری همدانی: نزدیکی در دبر زن در هیچ صورتی جایز نیست.
آیت الله العظمی وحید خراسانی: اگر زن راضی باشد، بنابر اظهر کراهت شدیده دارد. [4]
برای اطلاع ازمضرّات و عوارض رابطه مقعدی (وطی به دبر) برای فاعل و مفعول اینجا را کلیک نمایید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] شایان ذکر است، معظم له در توضیح المسائل فارسی، م 456 : قائل به کراهت شدیده شده اند و در هدایة العباد، ج1، ص 43، م 246: به صورت احتیاط واجب قائل به حرمت شده اند، و در استفتایی که از معظم له درباره این تناقض شد، نظر نهایی را ایراد فرمودند که متن سؤال از قرار ذیل است:
با توجه به کتاب هدایة العباد معظم له، ج1، ص 43، م 246 و توضیح المسائل، م 456 لطفاً بفرمایید: حکم نزدیکی در دبر زن در حال طهر و حیض در دو صورت زیر چه حکمی دارد؟
الف) بارضایت کامل زن
ب) با عدم رضایت زن
جواب از معظم له: یسمه تعالی. نزدیکی در دبر در حالت طهر و حیض تفاوتی ندارد یعنی در هر دو صورت کراهت شدیده دارد، چه زن راضی باشد یا نه
[2] شایان ذکر است فتوای معظم له، کراهت شدیده بوده، آنچنان که در بعضی رساله ها و تعلیقه عروه آمده است، ولی اخیراً عدول کرده اند و فتوا به حرمت دارند. (استفتاء کتبی از معظم له – استفتاء شفاهی از نماینده معظم له)
[3] شایان ذکر است در مورد فتوای آیت الله تبریزی: در صراط النجاة، ج 2 ، ص 195، س 545 آورده اند: با رضایت زوجه احتیاط مستحب در ترک است و بدون رضایت باید ترک شود و حرام است و فرقی بین ایام عادت و ایام پاکی نیست؛ ولی ظاهراً این متن اشتباه است و یا عدول کرده اند چون در منابع دیگر احتیاط واجب به حرمت داده اند. از جمله:
استفتائات جدید، ج 1، ص 330، س1463 – استفتائات جدید، ج 2، ص 127، س 1349 – منهاج الصالحین، ج 1، ص67، م 228 – استفتاء خصوصی کتبی از معظم له - موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 10، ص 53 (همه احتیاط واجب در حرمت دارند، چه در حال حیض و چه در ایام پاکی)
[4] العروة الوثقی، احکام حائض، مورد السابع، و همچنین العروة الوثقی، کتاب النکاح، فصل احکام دخول، م 1 – تحریر الوسیله، ج 2، ص 241، م 11 – توضیح المسائل مراجع ذیل م 450 – استفتائات آیت الله بهجت ج 4 س 4786 و 4788 و 4809 – صراط النجاة آیت الله خویی، ج 2 ، ص 195، س 545 – منهاج الصالحین آیت الله سیستانی م 228 – استفتائات جدید مقام معظم رهبری – استفتائات استانها، بخش نمایندگی ها (نماینده پاسخگو) – استفتاء کتبی از مراجع معظم تقلید – موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 10، ص 53