استفتائاتی پیرامون " احكام مجالس عروسی " مطابق با فتاوای آیت الله سیستانی
- نوشته شده توسط جمعی از طلاب
- دسته: احکام نکاح
- بازدید: 13926
«بسم الله الرحمن الرحیم»
استفتائاتی پیرامون " احكام مجالس عروسی "
مطابق با فتاوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّ ظله العالی)
نواختن موسیقی در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
جواب: نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن، حرام است چه در مجلس عروسی زنانه باشد یا مردانه.
سؤال: دایره زدن در مجالس عروسی و مانند آن چگونه است و آیا فرقی بین نوع زنگدار آن با بی زنگ آن هست؟
جواب: دایره (دَفّ) از آلات لهو است و دایره زدن چه زنگ دار چه بی زنگ، در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست.
سؤال: آیا زدن به وسایلی از قبیل سینی، قابلمه، تشت و ... كه از آلات لهو نیستند در مجالس عروسی و غیر آن به جای استفاده از آلات لهو جایز است؟
جواب: اگر كیفیت زدن به این وسایل به نحو معمولی باشد، فی حدّ نفسه جایز است ولی اگر كیفیت زدن به نحو خاصی (ریتم دار) كه مناسب مجالس غنا و موسیقی حرام است باشد، اشكال دارد و احتیاط واجب، در ترك آن است.
سؤال: شرکت در مجالس عروسی یا جشنهایی که در آن برنامههای موسیقی لهوی اجرا میگردد چه حكمی دارد و وظیفه فرد در زمینه امر به معروف و نهی از منكر چیست؟
جواب: شرکت در چنین مجالسی در صورتی که فرد به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خویش عمل نكند جایز نیست و در صورت وجود شرایط، باید نهی از منکر نماید و گاه ممكن است ترك مجلس یا عدم حضور در آن از مصادیق نهی از منكر باشد. همچنین در صورتی كه احتمال اثر نمیدهد و مطمئن است كه نهی از منكر بی تأثیر است، بنابر احتیاط واجب لازم است به شكلی كراهت و ناراحتی خود را از گناه اظهار نماید بلكه اگر متمکّن از نهی از منکر نیست و حضور او عرفاً امضایکار آنان محسوب میشود و موجب تأیید یا تشویق آنان بر گناه میگردد حضور جایز نیست هر چند صدای غنا و موسیقی لهوی را گوش نکند.
سؤال: رفتن به مجلس عروسی که لهو و لعب در آن وجود دارد اگر برای اجابت دعوت برادر مؤمن باشد یا از فامیل نزدیك باشند چه حکمی دارد؟
جواب: حكم شركت در مجالس عروسی گناه در جواب سؤال قبل بیان شد و امّا اجابت دعوت مؤمن در موارد حلال، مستحب است نه در موارد حرام و مجرّد خویشاوندی مجوّز برای ارتكاب گناه نمیشود.
سؤال: حکم رفتن به مجلسی كه انسان در آن مبتلا به گناه میشود چیست؟ و آیا فرقی بین مجلس عروسی و غیر آن است؟
جواب: رفتن به مجالسی كه انسان میداند در آنها مرتكب حرام خواهد شد جایز نیست و فرقی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست.
سؤال: دعوت از گروههای مطرب و اركستر در مجالس عروسی چه حكمی دارد؟
جواب: دعوتکردن از این گروهها در صورتی كه به نواختن موسیقی لهوی میپردازند، جایز نیست.
سؤال: دعوت كردن از كسانی كه انسان علم دارد در صورتی كه به مجلس بیایند گناه و منكرات را اشاعه میدهند جایز است؟
جواب: اگر از قبیل ترویج فساد باشد، جایز نیست.
سؤال: گُل كاری ماشین عروس و گرداندن عروس در شهر با بوق زدن و کف زدن، چه حکمی دارد؟
جواب: چنانچه موجب جلب نظر نامحرم به عروس یا دیگر خانمها یا موجب رؤیت صورت زینت شده آنان شود یا سبب آزار و اذیت دیگران و ایجاد مزاحمت برای آنان باشد جایز نیست.
سؤال: آیا رعایت حجاب در مجالس عروسی برای زنان نامحرم در مقابل داماد لازم است؟
جواب: داماد بودن از مستثنیات نیست و خانمهای نامحرم شرعاً واجب است در مقابل داماد حجاب كامل خود را رعایت كنند.
سؤال: آیا دست زدن در مجالس عروسی مردانه یا زنانه جایز است؟
جواب: دست زدن برای آنان جایز است به شرط آنكه همراه با عمل حرام یا مفسدهای که اجتناب از آن لازم است نباشد.
سؤال: آیا رقص زنان برای زنان درمجالس عروسی زنانه، یا رقص مردان در مقابل مردان در مجالس عروسی مردانه جایز است؟
جواب: رقص زنان برای زنان یا رقص مردان برای مردان، محلّ اشكال است و احتیاط واجب در ترك آن است هر چند همراه با عمل حرام دیگری همچون نواختن یا پخش موسیقی لهوی یا اختلاط زن و مرد نباشد.
سؤال: آیا رقصیدن خانمهای نامحرم در مجالس عقد و عروسی در حضور داماد جایز است؟
جواب: حرام است و به طور كلّی رقصیدن زن در برابر نامحرمان جایز نیست.
سؤال: آیا رقصزن برای شوهرش به تنهایی در جایی كه دیگری نباشد، جایز است؟
جواب: جایز است.
سؤال: آیا آموزش فنّ رقّاصی جایز است؟
جواب: بنابر احتیاط واجب، مطلقاً جایز نیست.
سؤال: آیا گناهانی مانند پخش نوارهای مبتذل موسیقی در ماشینها و مغازهها، بدحجابی در انظار مردم، برپایی مجالس لهو و لعب و عروسی كه شؤون اسلامی در آنها رعایت نمیشود، علاوه بر حرمت این اعمال، حرمت دیگری هم از جهت وقوع این گناهان در محضر دیگران كه موجب رواج فساد در جامعه میشود دارد؟
جواب: بلی، انجام علنی گناه، در كثیری از موارد موجب اشاعه منكر و فساد در اجتماع و شكسته شدن حریم شرع مقدّس و عادی نمودن معصیت میشود و جنبه بدآموزی نیز دارد لذا ممكن است به این عنوان هم حرامِ دیگری محسوب شود.