منو

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403 - Wed 04 24 2024

A+ A A-

اهمیت نماز جمعه

نماز جمعه

عبادات اسلامى، غير از جهات روحى و معنوى، آثار و جنبه‏هاى سياسى و اجتماعى هم دارد، به خصوص آنچه كه به صورت آشكار و گروهى با آداب و ويژگى‏هاى خاص اجرا مى‏شود. نماز جمعه، يكى از اين آيين‏هاى مقدس و با شكوه است كه امّت نمازگزار، در كنار بركات معنوى و ثواب عبادت، به آثار و نتايج اجتماعى آن نيز نايل مى‏شود.
 نماز جمعه، مظهر شكوه اسلام و عظمت مسلمين و وحدت بخشِ صفوف و خنثى كننده توطئه‏ها و تفرقه‏افكنى‏هاست.
 نماز جمعه، دو ركعت است كه همراه با دو خطبه از سوى امام جمعه به جاى نماز ظهر روز جمعه خوانده مى‏شود. در خطبه‏هايش، علاوه بر دعوت به تقوا و طرح مسائل اخلاقى و سازنده كه از واجبات خطبه است، طرح مشكلات مردم و مسائل اجتماعى مسلمانان و آگاهى‏هاى سياسى و هشدار نسبت به خطرها و دشمن‏ها و ... نيز ضرورى است و همين محتوا، به نماز جمعه تأثير فراوان در زمينه روشنگرى انديشه‏ها مى‏دهد.
 ضرورت شركت مستمر در نماز جمعه، مورد تأكيد اسلام است و اگر كسى بى دليل و عذر در جماعت مسلمانان و نماز جمعه آن‏ها شركت نكند، نشانه نوعى نفاق است.
 رسول خدا صلى الله عليه وآله فرموده است: هر كس سه جمعه پياپى، بدون عذر و بيمارى، عمداً در نماز جمعه شركت نكند بر دل او مُهرى از نفاق زده مى‏شود.(1)
 نماز جمعه، حج مساكين است.(2) نماز جمعه «ياد خدا»ست و خداوند در قرآن مى‏فرمايد:
 «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَوةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُواْ الْبَيْعَ...»(3)
 اى مؤمنان! هرگاه به نماز روز جمعه فراخوانده مى‏شويد، به سوى «ياد خدا» بشتابيد و داد و ستد را رها كنيد.
 روز جمعه، روز تعطيلى مسلمانان است تا در كنار نظافت و استراحت، به تقويت بُعد معنوى و اجتماعى خود بپردازند.
 دشمنان اسلام، كه همواره در صدد تفرقه و تضعيف مسلمانان‏اند، از برگزارى مراسم نماز جمعه ناراحت مى‏شوند و تلاش در شكستن اين سدّ استوار ايمانى دارند.
 امام خمينى قدس سره مى‏فرمود: نمازهاى جمعه را با شكوه بجا بياوريد، و نمازهاى غير جمعه را هم، كه شيطان‏ها از نماز مى‏ترسند، از مسجد مى‏ترسند ...(4)


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید