منو

پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

A+ A A-

قرارداد وكالت نامه در تجارت (مخصوص طلا)

 

بسم الله الرحمن الرحيم

سؤال: فردي مقداري طلا دارد و مي‌خواهد آن را به كاسب كاري داده و ماهانه مبلغي سود دريافت نمايد چه عملي انجام دهد تا مبتلا به ربا نشود؟

جواب: بايد از عقود اسلامي استفاده نمايد ، يكي از عقود اسلامي قرارداد وكالت نامه در تجارت است كه توضيح آن به شرح ذيل مي‌باشد.

 

* قرارداد وكالت نامه در تجارت *

1) صاحب سرمايه عامل را وكيل از ناحيه خود در انجام معاملات شرعي و ساير فعاليت‌هاي اقتصادي سودآور حلال با حق توكيل غير قرار مي‌دهد.

 

2) صاحب سرمايه وكالت مي‌دهد تا عامل تمام سود حاصله را براي خود برداشته و تملّك نمايد.

تذكر: از آنجاكه پول مال صاحب سرمايه است سود حاصله از آن هم مربوط به او مي‌باشد ، لذا مي‌تواند وكالت در تملّك سود به عامل دهد.

 

3) در ضمن قرارداد صاحب سرمايه به نفع خود شرط مي‌نمايد كه عامل ماهانه مبلغ معين يا مبلغي را به صلاحديد خود به او اهداء نمايد.

تذكر: در صورتي كه مبلغ به صلاحديد عامل معين مي‌شود اجمال آن معلوم گردد تا بعداً موجب بروز نزاع بين طرفين نگردد.

 

4) مدت قرارداد هم ............................. معين شد.

 

5) عامل جائز نيست سرمايه كار را در زندگي خانوادگيش مصرف نموده يا صرف تعمير ماشين يا تهيه ابزار كسب و كار يا اداء ديون خويش و مانند آن نمايد و سود قرارداد را از درآمد ديگري بپردازد.

 

6) مخلوط شدن اين سرمايه با سرمايه عامل با توجّه به رضايت طرفين اشكال ندارد و عامل موظف است سرمايه مشاع را در فعاليت هاي اقتصادي سود آور مصرف نمايد .

* صلح نامـه *

براي اينكه تعهّدات فوق جنبة الزامي پيدا كند از قرارداد صلح استفاده مي‌كنيم :

عامل: مبلغ مثلاً هزار تومان را به شما (صاحب سرمايه) صلح مي‌نمايم مجاناً به شرط آنكه:

1- وكيل بلاعزل از ناحيه شما با حق توكيل ديگران ، در تجارت و معاملات شرعي يا فعاليتهاي اقتصادي سودآور باشم.

2- وكيل بلاعزل از ناحيه شما در تملّك تمام سود حاصله باشم.

3- ماهانه به نفع شما (صاحب سرمايه) مبلغ معين.................................. يا مبلغي به صلاحديد .......................خويش را اهداء نمايم.

4- اصل سرمايه شما در نزد من بيمه باشد به اين معني كه اگر اصل مال به هر دليلي تلف شد يا دچار خسران و ضرر گرديد اينجانب ( عامل ) متعهّد مي‌شوم آن را از مال خويش جبران نمايم.

5- عامل متعهّد مي‌گردد معادل وزن طلايي‌كه از صاحب سرمايه دريافت نموده در انتهاء مدت قرارداد به او تحويل دهد و در صورتي كه در اثر كاهش ارزش پول و ترقّي يا تنزّل قيمت طلا ضرري متوجّه اصل سرمايه گردد عامل متعهّد مي‌شود مبلغ ضرر را از مال خويش جبران نموده و معادل آن را به صاحب سرمايه به صورت طلا اهداء نمايد.

صاحب سرمايه: اين مصالحه و سازش را با شرائط مذكور در ضمن آن مي‌پذيرم و قبول مي‌كنم.

 

محل امضاء صاحب سرمايه ........................................

 

 

محل امضاء عامل .........................................................

 

 

امضاء شهود: 1- .................................                                                 2 - ................................. 

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید