منو

سه شنبه, 28 فروردين 1403 - Tue 04 16 2024

A+ A A-

جزئیات و توضیحاتی از خسوف (ماه گرفتگی) 1 بهمن 97 ، آخرین خسوف کامل تا سال 1400 (با نام ابر ماه گرگ خونین)

خسوف (ماه گرفتگی) 1 بهمن 97

آخرین خسوف کامل تا سال 1400

به نام: ابر ماه گرگ خونین

 

 

جزئیات خسوف:

از ساعت 07:03:54 صبح روز دوشنبه اول بهمن ماه 1397، خسوف (ماه گرفتگی) کلّی با درصد گرفتگی 05/120% در زمین رخ خواهد داد که برای ساکنان بخشهایی از کره زمین خصوصاً ساکنان در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، گرینلند، ایسلند، غروب اروپا و آفریقا به طور کامل قابل مشاهده است و ساکنان مناطق دیگری از دنیا از جمله نیمه غربی ایران، آن را به صورت خسوف جزئی مشاهده خواهند نمود.

این خسوف از تمام سایه ای است و لذا وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارد.

در این نوع خسوف ها، ماه وارد بخش تمام سایه ی زمین می شود و در نتیجه تمام یا قسمتی از ماه گرفته و تاریک می شود، به طوری که برای عموم بینندگان محترم قابل تشخیص و مشاهده خواهد بود.

توضیح مراحل خسوف (ماه گرفتگی):

شایان ذکر است اولین مرحله این گرفت، در ساعت 06:06:30 صبح روز دوشنبه اول بهمن ماه 1397 به وقت رسمی ایران با ورود قرص ماه به بخش نیم سایه زمین آغاز می شود. لکن قرار گرفتن ماه در نیم سایه ی زمین، موجب تیره و تاریک شدن نمای ظاهری ماه تابان نمی گردد، بلکه در این مرحله فقط اندکی از شدت نور ماه کاسته می شود. سپس ساعت 07:03:54 ماه وارد بخش تمام سایه زمین می شود و از این لحظه به بعد، گرفتگی جزئی و تاریک شدن نمای ظاهری ماه و به دنبال آن، زمان ادای نماز آیات برای ساکنین مناطق قابل رؤیت آغاز می شود.

در ادامه ی مراحل گرفت، در ساعت 08:11:17 گرفت کلی آغاز می شود و در ساعت 08:42:16 گرفتگی تمام سایه ای به اوج خود می رسد و البته در ساعت 09:13:16 نیز گرفتگی کلّی به پایان می رسد و به اصطلاح عرفی، مرحله باز شدن گرفتگی آغاز می شود.

به دنبال این روند، ساعت 10:30:39 گرفتگی تمام سایه ای جزئی هم به پایان رسیده و در مرحله ی آخر گرفت نیز پس از خروج ماه از تمام سایه زمین و به اتمام رسیدن گرفتگی جزئی ماه به حرکت خود در نیم سایه ی زمین ادامه می دهد تا ساعت 11:18:00 دوشنبه اول بهمن به وقت رسمی ایران، که آخرین جزء از قرص ماه از بخش نیم سایه ی زمین خارج خواهد شد.

یادآوری:

در نیمه ی شرقی ایران، خسوف دوشنبه اول بهمن رخ نمی دهد و در نتیجه قابل رؤیت نیست و در مناطق نیمه ی غربی ایران، فقط مرحله ی گرفت جزئی قابل مشاهده است و قبل از آغاز مرحله ی گرفت کلّی، ماه در افق ایران غروب خواهد کرد.

خسوف بعدی قابل رؤیت در ایران از نوع جزئی تمام سایه ای است که با مشیت الهی در ساعات اولیه ی بامدادچهارشنبه 26 تیرماه 1398 به وقوع می پیوندد و مراحلی از این ماه گرفتگی در ایران قابل مشاهده خواهد بود و ان شاء اللّه اگر عمری باقی ماند، در آستانه ی آن رویداد، اطلاعات مربوط به آن، تقدیم خواهد شد.

 

توجه به 2 نکته حائز اهمیت است:

نکته اول:

از آنجا که معروف مراجع عظام تقلید شیعه، شروع وقت نماز آیات را از از زمان دیده شدن ماه گرفتگی با چشم معمولی میدانند و این خسوف دقایق اولی آن فقط با تلسکوب و دستگاه و دوربین قابل رؤیت است، لذا بر مومنین محترم (ایدهم الله تعالی) لازم است دقایقی نماز را به تاخیر بیندازند تا وقتی که گرفتگی ماه با چشم قابل رؤیت بود و بعد از آن شروع به خواندن نماز نمایند.

زمان آغاز ادای نماز آیات در تصاویر موجود در کانال در آدرس ذیل قرار دارد.

 

نکته دوم:

و از آنجا که جمعی از مراجع عظام تقلید، من جمله امام راحل، مقام معظم رهبری و... فتوا دارند که وقت نماز آیات از اول رؤیت تا قبل از انجلاء (شروع به باز شدن) است، و بعضی مراجع هم احتیاط واجب دارد مثل آیات عظام بهجت، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و...، لذا مؤمنین محترم (ایدهم الله تعالی) دقت نمایند و نماز آیات را تا قبل از شروع به انجلاء و باز شدن بخوانند. (یعنی در حینی که ماه در حال گرفتن است، نماز بخوانند؛ نه اینکه نماز را به تاخیر انداخته و زمانی که باز شده و به حالت اولی بر می گردد بخوانند. که در این صورت علاوه بر حرمت تکلیفی، لازم است نماز به صورت مافی الذمه خوانده شود.

زمان انتهای نماز آیات (به نیت اداء) در تصاویر موجود در کانال در آدرس ذیل قرار دارد.

 

برای اطلاع از متن فتاوای مراجع و اختلافات اینجا را کلیک نمایید.

توضیحات بیشتر و عکس ها و گیف های این خسوف را (از نقشه های ماهواره ای) میتوانید در کانال تلگرام یا سروش یا گپ یا ایتای ما به آدرس @ahkam_sraj ملاحظه نمایید.


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید