منو

دوشنبه, 11 اسفند 1399 - Mon 03 01 2021

A+ A A-

لعن علنی به خلفاء و مقدسات اهل تسنن به مناسبت 9 ربیع و هفته وحدت [مناسبتی]

لعن علنی به خلفاء و مقدسات اهل تسنن

سوال:

لعن کردن علنی خلفاء و مقدسات اهل سنت چه حکمی دارد؟ [1]

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:

هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است.

 

آیت الله العظمی بهجت:

چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

 

آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی:

قال الله تعالی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (آل عمران، 103) و قال عز و جل «و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» (انفال، 46) و قال عز و جل «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء» (انعام، 159) و آیات و روایات دیگر مثل این ها که دلالت می کند بر وحدت و پرهیز از تفرقه و تشتت.

 

آیت الله العظمی سیستانی:

دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.

 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر (علیه السلام) نقل شده است: إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

این فحاشی ها برای خود فحش دهنده وهن و سبک است ، علاوه بر اینکه لعن و نفرین ، طلب بُعد و دوری اعداء دین علیهم لعائن الله از رحمت خداوند متعال است و این معنای مهمّی است که در فحش نیست.

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی:

اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

 

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

در موارد تقیّه، جایز نیست.

 

آیت الله العظمی محقق کابلی:

از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.

 

آیت الله العظمی مدنی تبریزی:

اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.

 

آیت الله العظمی مظاهری:

اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان(صلی الله علیه و آله) عقلا و شرعا جایز نیست.

 

آيت الله العظمی مكارم شيرازي :

از کارهایی که موجب تفرقه بین صفوف مسلمین می شود بپرهیزید، مخصوصاً در شرایط فعلی.

 

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی:

جائز نیست.

 

آيت الله العظمی وحيد خراساني:

لعن علني ابدا، لعن علني ابدا؛ نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود.

 

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی:

هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.

 

اصل لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) از اعمال واجب و پرفضیلت دین است و احدی اصل لعن را ردّ نکرده است و بعضی از جاهلان که گمان میکنند اهل تقیه اصل لعن را ردّ می کنند، کاملا در اشتباه اند:

به این استفتاء توجه نمایید:

سوال:

حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به مزاح كردن و لطيفه گفتن مى  كنند ، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟

پاسخ آیت الله بهجت:

در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه ، اشكال ندارد. [2]

شایان ذکر است لعن کردن افرادی که در زیارت عاشورا به اسم آمده اند و امثال آن، حتی به صورت علنی اشکال ندارد؛ بلکه کار پسندیده ای است.

حال به چند روایت اشاره میکنیم:

1) نقل شده که علی‏ بن عاصم کوفی اعمی در داستانی دراز گوید: به امام هادی علیه السلام عرض کردم: من از یاری بدنی شما عاجزم و جز دوستی شما و بیزاری از دشمنانتان و لعن آنان در خلوت خود سرمایه ‏ای ندارم، سرورا! حال من چگونه است؟ فرمود: پدرم از جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من خبر داد که فرموده ‏است: هر که از یاری ما خاندان عاجز باشد و دشمنان ما را در خلوت خود لعن کند خداوند صدای او را به همه فرشتگان می‏رساند. پس هرگاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت فرستد فرشتگان آن را بالا می‏برند و هر کس را که آنان را لعن نکند لعنت می‏کنند. و چون صدایش به فرشتگان برسد برای او آمرزش می‏طلبند و بر او ثنا می‏فرستند و گویند: خداوندا، درود فرست بر روح بنده‏ ات که کوشش خود را در راه یاری اولیای تو به کار برد و اگر بیش از آن هم می‏توانست دریغ نمی‏داشت. از سوی خداوند ندا آید که: ای فرشتگان من، من دعای شما را درباره این بنده ‏ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم، و بر روح او به همراه ارواح نیکان درود فرستادم و او را در زمره نیکان برگزیده قرار دادم. [3]

2) روایت شده که حسین‏ بن ثَور و ابن‏ سلمه سرّاج گویند: از امام صادق علیه السلام شنیدیم که در تعقیب هر نماز واجبی چهار تن از مردان و چهار تن از زنان هر کدام را به نام لعنت می‏کرد، از جمله معاویه و زنان هند و امّ‏ الحَکَم خواهر معاویه را لعنت می‏فرستاد. [4]

3) نقل شده است که امیرالمومنین درحال طواف کعبه بودند که دیدند مردی پرده خانه کعبه را گرفته و بر محمد و آل محمد صلوات می فرستد. حضرت بر او سلام نمودند. دفعه دوم حضرت او را دیدند ولی سلام نکردند، آن مرد عرض کرد: یاأمیرالمومنین چرا این بار به من سلام ننمودی؟

حضرت فرمود: نخواستم تو را از ذکر لعن که این بار به آن مشغول بودی بازدارم چراکه لعن از سلام و جواب آن و صلوات برمحمد و آل محمد برتری دارد.

4) در روایت دیگری منقول است که مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق علیه السلام آورد و عرض کرد: من هنگام دوختن یکی از دو پیراهن صلوات بر محمد و آل محمد می فرستادم و هنگام دوختن دیگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد. شما کدامیک را اختیار می کنید؟

حضرت پیراهنی را که با ذکر لعن دوخته شده بود انتخاب نموده و فرمود: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم. [5]

 

برای اطلاع از تحقیقی کامل درباره نهم ربیع الاول / کدام «عمر» روز 9 ربیع کشته شد؟ / توضیحی درباره ی "حدیث رفع القلم" و فتاوای مراجع در این باب اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در باب " 9 ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و آشکار سازی پشت پرده ها اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] سایت استانها، ویژه نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 385957 و شماره: 407551 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا  ، قم، مجموعه احکام 16، احکام اعتقادی، ص 8 / نشریه پیام دین، شماره 49، عنوان شوخی و مزاح، ج2، ص 15 و 16 /  استفتاء خصوصی مکتوب از مراجع معظم تقلید/ استفتاء شفاهی از شخص حضرت آیت الله وحید خراسانی / سایت رسمی مراجع تقلید /  مجله اخوت

[2] استفتائات آیت الله بهجت، ج4، س6415

[3] بحارالانوار، ج50 ، ص316

[4] وسائل‏ الشیعة، ج6 ، ص462

[5] مجمع النورین وملتقی البحرین، ص۲۰۸ / اماره الولایه، ص5 / وفورالاثر، ص۹۱ / تعلیقه شفاءالصدور

 


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید