منو

پنج شنبه, 30 فروردين 1397 - Thu 04 19 2018

A+ A A-

لعن علنی به خلفاء و مقدسات اهل تسنن [مناسبتی]

لعن علنی به خلفاء و مقدسات اهل تسنن

سوال:

لعن کردن علنی خلفاء و مقدسات اهل سنت چه حکمی دارد؟ [1]

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:

هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است.

 

آیت الله العظمی بهجت:

چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.

 

آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی:

قال الله تعالی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (آل عمران، 103) و قال عز و جل «و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» (انفال، 46) و قال عز و جل «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء» (انعام، 159) و آیات و روایات دیگر مثل این ها که دلالت می کند بر وحدت و پرهیز از تفرقه و تشتت.

 

آیت الله العظمی سیستانی:

دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزه های اهل بیت عصمت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.

 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام می شود اجتناب کنند. در صحیحه ابی بصیر از حضرت باقر (علیه السلام) نقل شده است: إِنَّ رَجُلًا مِنْ تَمِیمٍ أَتَى النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ أَوْصِنِی فَکَانَ فِیمَا أَوْصَاهُ أَنْ قَالَ لَا تَسُبُّوا النَّاسَ فَتَکْسِبُوا الْعَدَاوَةَ لَهُمْ.

 

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

این فحاشی ها برای خود فحش دهنده وهن و سبک است ، علاوه بر اینکه لعن و نفرین ، طلب بُعد و دوری اعداء دین علیهم لعائن الله از رحمت خداوند متعال است و این معنای مهمّی است که در فحش نیست.

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی:

اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

 

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

در موارد تقیّه، جایز نیست.

 

آیت الله العظمی محقق کابلی:

از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.

 

آیت الله العظمی مدنی تبریزی:

اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، به ویژه مذاهب اسلامی را جایز نمی داند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.

 

آیت الله العظمی مظاهری:

اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان(صلی الله علیه و آله) عقلا و شرعا جایز نیست.

 

آيت الله العظمی مكارم شيرازي :

از کارهایی که موجب تفرقه بین صفوف مسلمین می شود بپرهیزید، مخصوصاً در شرایط فعلی.

 

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر و الحاد می شود اجتناب کنند.

 

آیت الله العظمی نوری همدانی:

جائز نیست.

 

آيت الله العظمی وحيد خراساني:

لعن علني ابدا، لعن علني ابدا؛ نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد، نباید به مقدسات آنها توهین نمود، لعن و سبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت و معارف آنها می‏شود.

 

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی:

هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.

 

اصل لعن کردن دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) از اعمال واجب و پرفضیلت دین است و احدی اصل لعن را ردّ نکرده است و بعضی از جاهلان که گمان میکنند اهل تقیه اصل لعن را ردّ می کنند، کاملا در اشتباه اند:

به این استفتاء توجه نمایید:

سوال:

حكم شرعى رفتن در مجالس نهم ربيع كه در آن مجالس به خاطر شادى شيعيان شروع به مزاح كردن و لطيفه گفتن مى  كنند ، چيست؟ مجلس تا چه حدّى بايد در شادى پيش برود؟

پاسخ آیت الله بهجت:

در حدّ مشروع و عدم احتمال وجود بيگانه ، اشكال ندارد. [2]

لذا فضیلت لعن برای خفاء می باشد. بله، لعن هایی که تقیه در آن نیست، مثل لعن کردن افرادی که در زیارت عاشورا به اسم آمده اند، علنی اشکال ندارد بلکه کار پسندیده ای است.

حال به چند روایت اشاره میکنیم:

1) نقل شده که علی‏ بن عاصم کوفی اعمی در داستانی دراز گوید: به امام هادی علیه السلام عرض کردم: من از یاری بدنی شما عاجزم و جز دوستی شما و بیزاری از دشمنانتان و لعن آنان در خلوت خود سرمایه ‏ای ندارم، سرورا! حال من چگونه است؟ فرمود: پدرم از جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من خبر داد که فرموده ‏است: هر که از یاری ما خاندان عاجز باشد و دشمنان ما را در خلوت خود لعن کند خداوند صدای او را به همه فرشتگان می‏رساند. پس هرگاه یکی از شما دشمنان ما را لعنت فرستد فرشتگان آن را بالا می‏برند و هر کس را که آنان را لعن نکند لعنت می‏کنند. و چون صدایش به فرشتگان برسد برای او آمرزش می‏طلبند و بر او ثنا می‏فرستند و گویند: خداوندا، درود فرست بر روح بنده‏ ات که کوشش خود را در راه یاری اولیای تو به کار برد و اگر بیش از آن هم می‏توانست دریغ نمی‏داشت. از سوی خداوند ندا آید که: ای فرشتگان من، من دعای شما را درباره این بنده ‏ام اجابت کردم و ندای شما را شنیدم، و بر روح او به همراه ارواح نیکان درود فرستادم و او را در زمره نیکان برگزیده قرار دادم. [3]

2) روایت شده که حسین‏ بن ثَور و ابن‏ سلمه سرّاج گویند: از امام صادق علیه السلام شنیدیم که در تعقیب هر نماز واجبی چهار تن از مردان و چهار تن از زنان هر کدام را به نام لعنت می‏کرد، از جمله معاویه و زنان هند و امّ‏ الحَکَم خواهر معاویه را لعنت می‏فرستاد. [4]

3) نقل شده است که امیرالمومنین درحال طواف کعبه بودند که دیدند مردی پرده خانه کعبه را گرفته و بر محمد و آل محمد صلوات می فرستد. حضرت بر او سلام نمودند. دفعه دوم حضرت او را دیدند ولی سلام نکردند، آن مرد عرض کرد: یاأمیرالمومنین چرا این بار به من سلام ننمودی؟

حضرت فرمود: نخواستم تو را از ذکر لعن که این بار به آن مشغول بودی بازدارم چراکه لعن از سلام و جواب آن و صلوات برمحمد و آل محمد برتری دارد.

4) در روایت دیگری منقول است که مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق علیه السلام آورد و عرض کرد: من هنگام دوختن یکی از دو پیراهن صلوات بر محمد و آل محمد می فرستادم و هنگام دوختن دیگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد. شما کدامیک را اختیار می کنید؟

حضرت پیراهنی را که با ذکرلعن دوخته شده بود انتخاب نموده و فرمود: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم. [5]

 

برای اطلاع از تحقیقی کامل درباره نهم ربیع الاول / کدام «عمر» روز 9 ربیع کشته شد؟ / توضیحی درباره ی "حدیث رفع القلم" و فتاوای مراجع در این باب اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در باب " 9 ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و آشکار سازی پشت پرده ها اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] سایت استانها، ویژه نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 385957 و شماره: 407551 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا  ، قم، مجموعه احکام 16، احکام اعتقادی، ص 8 / نشریه پیام دین، شماره 49، عنوان شوخی و مزاح، ج2، ص 15 و 16 /  استفتاء خصوصی مکتوب از مراجع معظم تقلید/ استفتاء شفاهی از شخص حضرت آیت الله وحید خراسانی / سایت رسمی مراجع تقلید /  مجله اخوت

[2] استفتائات آیت الله بهجت، ج4، س6415

[3] بحارالانوار، ج50 ، ص316

[4] وسائل‏ الشیعة، ج6 ، ص462

[5] مجمع النورین وملتقی البحرین، ص۲۰۸ / اماره الولایه، ص5 / وفورالاثر، ص۹۱ / تعلیقه شفاءالصدور