منو

پنج شنبه, 09 فروردين 1403 - Thu 03 28 2024

A+ A A-

لزوم بزرگداشت عید سعید غدیر خم [اعیاد اسلامی]

لزوم بزرگداشت عید سعید غدیر خم

پیامی از جانب مرجع عالیقدر جهان تشیّع، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رحمت الله علیه): [1]

 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ الْطّاهِریِنَ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عید بزرگ و عید عظیم الله اکبر، عید اکمال دین و اتمام نعمت و رضای خدا را به این که اسلام دین همه مؤمنان و مخاطبان این آیه تا روز قیامت است، به آستان فرشته پاسبان ولی دوران و صاحب زمان و کهف امان و نجات مستضعفان حصن الله الحصین و صراطه المستقیم، حضرت بقیة الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء و عموم شیعیان تبریک عرض می نماییم.

مسلمانان عموماً و شیعیان خصوصاً در اعیان جلیله و روزهای تاریخی و با عظمت و ایام الٰهی با برگزاری مراسم باشکوه جشن و تشکیل مجالس و همایش‌ها و برنامه‌های ویژه حیات و بقا و موجودیت و التزام خود را به شعائر دینی و هویت و استقلال اسلامی و حضور و علاقه خود را به سنن و آداب اسلامی اظهار می‌نمایند و پیام‌های سازنده و ارزنده ی این ایام الهی را به گوش دل می‌شنوند.

این برنامه‌ها که همه ساله مخصوصاً در مثل دهه ی مبارکه ی غدیر برگزار می‌شود از جهات متعدد سودمند و حرکت آفرین و هشدار ده و پربرکت است.

هشدار این که قدر شرف تشیع و ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را بدانید و حیثیت و شخصیت اسلامی و مذهبی خود را عزیز و گرامی بدارید!

مبادا این هویت در معرض تصرف بیگانگان و دشمنان اسلام قرار بگیرد، هشدار اینکه دنیای کفر و الحاد و لائیک گرایی در حال حاضر برای محو و خدشه‌دار کردن هویت اسلامی مسلمانان با تمام قوا وارد عمل شده و فرهنگ و آداب مسلمانان را هدف قرار داده است و با تبلیغات مسموم، با بهانه‌های گوناگون به اسم دموکراسی، به اسم آزادی ، به اسم حقوق بشر و دفاع از بانوان، با ترویج فساد و ابتذال اخلاقی و اشاعه ملاهی و مناهی به نام هنر و هنرمندی به موجودیت عالم اسلام و نظامات اسلام، هجوم آورده‌اند.

خوی استکباری و استعلاگری آنها چشم دیدن یک جامعه مستقل و غیر قابل نفوذ و با تمدن درخشان مخصوص به خود و نظامات و آداب ممتاز انسانی را ندارد .

مسلمانان به ویژه شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام که می‌فرمود :

واللَّهِ، لَو تَظاهَرَتِ العَرَبُ علَى قِتالِي لَمَا ولَّيت‏ عَنْها [2] در این میدان هر کدام حتی اگر خود را یک نفر و یک تنه بینند باید بایستند و از شرف و کرامت و عزت خویش پاسداری نمایند و خود را از افتادن در دام های کفر و بیگانگی از خدا حفظ نمایند.

برادران مسلمان و خواهران مسلمان!

باز هم متذکر می‌شوم هویت اسلامی خود را حفظ کنید، شخصیت اسلامی خویش را عزیز و گرامی بدارید. آداب اسلام، سنت‌های اسلامی، احکام اسلام، حجاب اسلام و تمامی شعائر اسلام را در هر کجا هستید احترام کنید و مقهور و مغلوب ظواهر مادی جوامعی که از مدنیت اسلامی بی بهره‌اند نشوید.

نگذارید رنگ اسلامی جامعه‌ و صبغة الله شیعه، کم رنگ شود. پیام‌های عید غدیر را بشنوید و به مولا و آقای واقعی خود حضرت بقیهة الله ارواح العالمین له الفداء متوسل شوید و همچنین فرج آن حضرت را از خداوند متعال بخواهید و در مکتب انتظار آن امام، خود را بسازید.

بدانید که آینده‌ یجهان از آن صالحان و مؤمنان است و استضعاف و استکبار و استعلا رو به زوال و انقراض است و چنان‌که در حدیث مشهور و مسلم الصدور "شیعة علیٍّ هم الفائزون" اعلام شده است، فقط شیعیان علی و پیروان علی و کسانی که در خط و راه علی به پیش می‌روند رستگار اند.

در پایان این پیام به عنوان هدیه و عیدی خدمت دوستان و عزیزان روایتی را مربوط به تاریخ زمان نام‌گذاری و ملقب شدن علی علیه‌السلام به لقب امیرالمؤمنین تقدیم می‌نمایم:

دیلمی از علمای مشهور و نامدار اهل سنت در کتاب فردوس الأخبار از حذیفة یکی از صحابه بزرگ و معروف، در ضمن حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تفسیر این آیه را روایت نموده است:

قال الله عزوجل: وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ- وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُم‏ [3]  ملائکه جواب دادند: بلی فقال تبارک و تعالی: أنا ربکم و محمد نبیکم و علی امیرکم. خداوند فرموده من پروردگارتان و محمد نبی تان و علی امیر شماست. [4]

برای اطلاع از فتاوای مراجع معظم تقلید پیرامون "اهمیت غدیر خم از لسان روایات و مراجع معظم تقلید و قرار دادن آن به عنوان عید رسمی، ملی و مذهبی" اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج4، ص151 تا 153

[2] مكاتيب الأئمة عليهم السلام، ج‏1، ص106 ، ح19 كتابه عليه السلام إلى عثمان بن حنيف الأنصاري

[3] سوره شریفه اعراف، آیه 172

[4] كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام، ص410، المبحث الحادي و العشرون فيما ورد من طريق الجمهور أنه نزل في أمير المؤمنين علیه السلام من القرآن / نهج الحق و كشف الصدق، ص191، الثالثة و الثلاثون آية الميثاق / تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص187 / الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص601، الباب الثالث عشر فيما جاء من الأحاديث القدسية في النص على الإمامة من طريق العامة / إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏3، ص257، الفصل السابع عشر، ح223 / بحار الأنوار، ج‏36، ص178، باب39 ، جامع في سائر الآيات النازلة في شأنه صلوات الله عليه ، ص79


مجوز استفاده از قالب مذهبی یاسین براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید